Data Loading...

شهر خرم آباد، مرکز استان لرستان و بزرگ ترین شهر لر نشین، در دره ای خوش آب و هوا واقع شده و چشمه های بسیار زیبا و تماشایی دارد.شهر خرم آباد، ملقب به شهر چشمه های جوشان می باشد و مکان های گردشگری بسیاری دارد، که از آنها می توان مناره آجری، آرامگاه باباطاهر، پل شاپوری، قلعه فلک‌الافلاک، سنگ نبشته، دریاچه کیو و گرداب سنگی را نام برد.

در مرکز شهر خرم آباد، محله ای قدیمی به نام شاه آباد ( مطهری کنونی ) وجود دارد، که به آن ونیز ایران گفته می شود، زیرا چشمه سراب شهوا (در گذشته به این سراب حسین‌خانی می گفتند) که از چشمه های معروف شاه آباد است، از بین کوچه ها و خیابان های شهر، گذر می کند. عبور آب از میان کوچه پس کوچه های این محله قدیمی، فضایی شاعرانه را تداعی خواهد کرد. میزان آب چشمه سراب شهوا، ۹۶۴ لیتر در ثانیه است.

بر روی رودخانه، پل‌های آهنی تعبیه شده که تردد مردم به کوچه های مختلف را آسان کرده است. اغلب خانه های محله شاه آباد، دارای بافت قدیمی و فرسوده هستند.

بخشی از آب چشمه، به آب شرب خرم آباد اختصاص داده شده است و مابقی، در بستر رودخانه ای زیبا، به گلال و شاه جو جاری می شود. به علت وجود این چشمه و آب و هوای مطلوب شاه آباد، درختانی همچون گلابی، مو، هلو، انجیر و… مشاهده می شوند.

علت نامگذاری این منطقه به نام شاه آباد، به دوره صفویان باز می گردد. در آن زمان شاه عباس صفوی، جهت پیدا کردن شخصی به نام شاهرودی خان، به خرم آباد سفر می کند و این منطقه زیبا و خوش آب و هوا را می یابد، سپس دستور می دهد که در این منطقه ساخت و سازهایی انجام شود.

خواندن این مطلب پیشنهاد می شود :  شهر زیرزمینی پیشرفته اصفهان

با کمال تاسف تا امروز، اقدامی جهت زیبا سازی شاه آباد انجام نشده است تا این مکان، به یک جاذبه توریستی شناخته شده و مشهور در ایران و جهان تبدیل شود. امیدواریم مسئولین و شهروندان، به این مکان زیبا توجه بیشتر داشته باشند تا بتوانیم از نعمتی که خداوند به ما بخشیده است، کمال استفاده را ببریم.

https://monajemi.ir/?p=30844

لطفا با ارسال نظرات خود ما را در پیشبرد اهداف مشایعت فرمایید.