بعد از افزایش سرمایه ممکن است قیمت سهم بر اساس معیارهای مختلفی مثل جو روانی بازار و یا چشم انداز خود شرکت و… با قیمت بازگشایی سهم روی تابلوی معاملات متفاوت باشد و به یاد داشته باشید که با افزایش سرمایه از روش های مختلف، قیمت سهام آن نماد کاهش می یابد.

البته ارزش دارایی افراد بعد از افزایش سرمایه تغییری نمی‌کند به دلیل اینکه طبق روش محاسبه قیمت تئوریک هر سهم جدید پس از افزایش سرمایه، با اینکه قیمت سهم کاهش می یابد، اما به میزان درصد افزایش سرمایه تعداد سهام هم افزایش می یابد.

به زبان ساده فرض کنید شما ۱۰ سهم ۳۰۰۰ ریالی دارید و یا ۲۰ سهم ۱۵۰۰ ریالی و بدیهی است که تغییری در سرمایه شما ایجاد نمیشود و در هر دو حالت ارزش دارایی شما ۳۰۰۰۰ ریال است.

دقت داشته باشید فرمول هایی که در ادامه ارائه شده به منظور محاسبه قیمت سهم بعد از افزایش سرمایه می باشد و احتمالا سهم بعد از افزایش سرمایه در آن محدوده بازگشایی شود.
اما سهم میتواند در زمان بازگشایی با توجه به روند عرضه و تقاضا در بازار و اینکه بازگشایی نماد بدون دامنه نوسان است، قیمت جدید سهم بیشتر یا کمتر از قیمت‌های به‌دست آمده معامله گردد.

افزایش سرمایه در شرکت‌های سهامی عبارت است از افزایش اسمی میزان سرمایه ثبت شده شرکت. به عبارت دیگر افزایش سرمایه یعنی افزایش تعداد سهام منتشره توسط شرکت‌های سهامی.

  1. تامین منابع مالی جدید برای گسترش فعالیت‌های شرکت
  2. اصلاح ساختار سرمایه شرکت

مراحل تصمیم گیری برای افزایش سرمایه یه این شکل است که ابتدا هیئت مدیره نسبت به افزایش سرمایه شرکت تصمیم گیری نموده و این تصمیم را به عنوان یک پیشنهاد در جلسه مجمع عمومی فوق العاده به رای گیری سهامداران می گذارد.

خواندن این مطلب پیشنهاد می شود :  ضرر و سود مرکب در بورس

به بیان دیگر افزایش سرمایه می تواند از چهار طریق سود انباشته ، آورده نقدی ، تجدید ارزیابی دارایی ها و صرف سهام بدست آمده و شرکت ها از آن بهره مند شوند .

اما دو شکل مرسوم در افزایش سرمایه در خصوص قیمت سهام اجرا می شود که در زیر به شرح آن می پردازیم  :

  • بررسی وضعیت سهم بعد از افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها و سود انباشته

قیمت سهم پس از افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی­ ها و سود انباشته چه تغییری می کند؟ همانطور که اشاره شد ارزش دارایی افراد بعد از افزایش سرمایه تغییری نمی‌کند به دلیل اینکه طبق روش محاسبه قیمت تئوریک هر سهم جدید پس از افزایش سرمایه، با اینکه قیمت سهم کاهش می یابد، اما به میزان درصد افزایش سرمایه تعداد سهام هم افزایش می یابد. فرمول و نحوه محاسبه قیمت جدید سهم پس از افزایش سرمایه از دو محل سود انباشته و تجدید ارزیابی دارایی ­ها به شرح زیر می باشد:

مثال : بر اساس اعلامیه صدور مجوز افزایش سرمایه شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) در سال ۹۸، این شرکت مجاز به افزایش سرمایه ۲۸ درصدی از محل سود انباشته شد و در آخرین روز معاملاتی قبل از مجمع افزایش سرمایه قیمت پایانی سهم شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) ۱,۵۱۵ ریال بوده است. قیمت تئوریک سهم پس از افزایش سرمایه و در روز بازگشایی به شرح زیر می باشد:

با توجه به روش محاسباتی بالا قیمت تئوریک سهم در روز بازگشایی ۱,۱۸۳ ریال پیش بینی می شود که البته امکان دارد در روز بازگشایی بر اثر عرضه و تقاضای بالا این سهم با قیمتی بالاتر باز شود که اگر این اتفاق بیفتد در این صورت دارندگان سهم سود خواهند کرد.

خواندن این مطلب پیشنهاد می شود :  کامودیتی چیست؟

البته دقت فرمایید امکان دارد روز بازگشایی سهم اوضاع بازار منفی و یا با افزایش عرضه روبرو باشد در این حالت ممکن است که قیمت بازگشایی کمتر از قیمت تئوریک باشد و باعث ضرر و زیان سهامداران شود.

تعداد سهام جدید پس از افزایش سرمایه هم به این صورت است که با افزایش ۲۸درصدی سرمایه شرکت، تعداد سهام سهامداران ۲۸ درصد افزایش خواهند داشت.

به طور مثال در صورتی که شخصی قبل از افزایش سرمایه ۱۰۰ سهم شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) را داشته باشد با افزایش سرمایه ۲۸ درصدی دارای ۱۲۸ سهم خواهد شد.

  • بررسی وضعیت سهم بعد از افزایش سرمایه از محل آورده نقدی

قیمت سهم پس از افزایش سرمایه از محل آورده نقدی سهامداران و مطالبات حال شده چه تغییری می کند؟ برای محاسبه قیمت تئوریک هر سهم پس از قیمت سهم پس از افزایش سرمایه از محل آورده نقدی سهامداران و مطالبات حال شده است، مثال :بر اساس اعلامیه صدور مجوز افزایش سرمایه شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) در تاریخ ۲۷ دی ۹۸ مجاز به افزایش سرمایه ۱۶٫۶۷ درصدی از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی شد و در آخرین روزمعاملاتی قبل از مجمع قیمت پایانی سهم ۱,۰۲۳ ریال بوده است.بر اساس فرمول و مطالبی که ذکر شد در روز بازگشایی قیمت تئوریک سهم به روش زیر محاسبه خواهد شد:

توجه فرمایید امکان دارد روز بازگشایی سهم اوضاع بازار منفی و یا با افزایش عرضه روبرو باشد در این حالت ممکن است که قیمت بازگشایی کمتر از قیمت تئوریک باشد و باعث ضرر و زیان سهامداران شود.

خواندن این مطلب پیشنهاد می شود :  پاداش‌دهی با بیت کوین در توییتر

موفق باشید

https://monajemi.ir/?p=30790

لطفا با ارسال نظرات خود ما را در پیشبرد اهداف مشایعت فرمایید.