از سوالات پر تکرار بورسی محاسبه قیمت سهام برای روز بعد می باشد که ابتدا باید بدانیم که قیمت شروع سهم برای روز بعد، همان قیمت پایانی بسته شده امروز می باشد . اما لازم است تا برای درک بهتر به تشریح برخی مطالب مرتبط با این موضوع بپردازیم .

  • قیمت پایانی :

قیمت پایانی میانگین قیمت های معامله شده سهم طبق حجم صورت گرفته در آن روز معاملاتی می باشد. به تعبیر دقیق می توان گفت قیمت پایانی امروز، مبنای صفر تابلو برای فردا است، یعنی قیمت شروع سهم  در آن روز معاملاتی، قیمت پایانی دیروز می باشد.

فرض کنید ۹۰% معاملات در یک روز معاملاتی روی مثبت ۳% باشد و  ۱۰%  قیمت معاملات به مثبت ۵% رسیده باشد، در نتیجه میانگین وزنی آنها تعیین کننده قیمت پایانی خواهد بود و با توجه به این اعداد و ارقام قیمت پایانی محاسبه شده کمتر از قیمت آخرین معالمه می باشد.

تاثیر حجم مبنا بر قیمت پایانی به اینگونه می باشد که اگر میزان حجم معاملات صورت گرفته از حجم مبنا بیشتر باشد، میانگین محاسبه شده به عنوان قیمت پایانی سهم در تابلوی معاملات ثبت می شود،  ولی اگر حجم مبنا پر نشود قیمت پایانی به همان اندازه مورد تعدیل قرار می گیرد . بنابراین قیمت پایانی با این محاسبات مبنای قیمت‌گذاری روز بعد قرار می گیرد، به تعبیر دیگر قیمت پایانی امروز، دامنه نوسان قیمت فردا را مشخص می کند.

  • Close Price

لازم به توضیح است که به آخرین قیمتی که در آن روز معاملاتی صورت گرفته، قیمت آخرین معامله گفت می شود که نام دیگر قیمت بسته شدن(Close Price) می باشد . قیمت آخرین معامله برای سفارش‌گذاری اهمیت زیادی دارد و به دلیل اینکه قیمت آخرین معامله نوسانات زیادی دارد برای اشاره به قیمت یک سهام، از قیمت پایانی استفاده می کنند .

خواندن این مطلب پیشنهاد می شود :  استراتژی فروش

https://monajemi.ir/?p=30743

لطفا با ارسال نظرات خود ما را در پیشبرد اهداف مشایعت فرمایید.