دانشگاه پنسیلوانیا و گروه مشاورین بی ای وی با در نظر گرفتن یک سری شاخص هایی مانند سطح رفاه اجتماعی و البته نظرسنجی از نزدیک به ۲۰ هزار نفر بهترین کشورهای دنیا را در سال ۲۰۲۰ مشخص کرد . همانطور که انتظار داشتیم، سوئیس بر اساس این گزارش بهترین کشور دنیا لقب گرفت! اما برای تعیین بهترین کشورهای دنیا چه شاخص هایی مد نظر بوده است؟

شاخص های مورد سنجش عبارت بودند از :

  1. کیفیت زندگی
  2. قدرت اقتصادی
  3. سهولت کسب و کار
  4. تمایل شهروندان برای مهاجرت (پایین‌تر، بهتر)
  5. فرهنگ و هنر
  6. نفوذ فرهنگی (دیدگاه سایر مردم جهان درباره آن کشور)
  7. تجربه زندگی
  8. کارآفرینی

فراموش نکنید این لیست ثابت نیست و ممکن است گروه یا سازمانی دیگر، به وسیله ارزیابی مجدد بر اساس فاکتورهای متفاوت و نظرسنجی از یک جامعه شرکت‌کنندگان دیگر، به نتایج متفاوتی برسد اما با این حال، با مشاهده کشورهای زیر متوجه خواهید شد با هر نوع ارزیابی، آنها همچنان جزو برترین کشورهای جهان خواهند بود و به عبارتی برتری آن‌ها به همه ثابت شده است .

فهرست زیر به ترتیب چیدمان شده است و اولین نام به بهترین کشور دنیا تعلق داشته و آخرین نام، دهمین کشور برتر دنیا را بر اساس شاخص های ذکر شده در بالا نشان می‌دهد :

  1. سوئیس
  2. کانادا
  3. ژاپن
  4. آلمان
  5. استرالیا
  6. انگلیس
  7. آمریکا
  8. سوئد
  9. هلند
  10. نروژ

اما بر اساس هر یک از شاخص های بالا، کشورهای متفاوتی در رده نخست قرار می گیرند و به عبارتی ممکن است یک کشور، در مجموع، به عنوان برترین کشور دنیا معرفی نشده باشد، اما در یک یا چند مورد از معیارهای بالا همچون قدرت اقتصادی، از بقیه در وضعیت بهتری قرار بگیرد . با این حال رتبه‌بندی بالا، با در نظر گرفتن امتیاز در همه بخش‌ها بوده است.

خواندن این مطلب پیشنهاد می شود :  داور بین المللی فوتسال

همچنین بر اساس معیارهای انتخاب بهترین کشورهای دنیا ، اقدام به رتبه‌بندی کشورها شده است و جالب است بدانید که برخی کشورها، بر اساس تعدادی از معیارها به رتبه خوبی دست پیدا کردند،‌ اما به خاطر پایین بودن امتیاز آنها در مجموع، به لیست ده کشور برتر دنیا راه پیدا نکردند.

  • کارآفرینی: آلمان، آمریکا، ژاپن، انگلیس، سوئیس 

  • تجربه زندگی: برزیل، ایتالیا، اسپانیا، یونان، تایلند

  • شهروندی: سوئد، کانادا، نروژ، هلند، دانمارک

  • نفوذ فرهنگی: ایتالیا، فرانسه،اسپانیا، آمریکا، انگلیس

  • فرهنگ و هنر: ایتالیا، اسپانیا، یونان، فرانسه، مکزیک

  • تمایل شهروندان برای مهاجرت: امارات، هند، چین، مصر، ژاپن

  • سهولت کسب و کار: لوکزامبورگ، سوئیس، کانادا، دانمارک، سنگاپور

  • میزان قدرت اقتصادی: آمریکا، چین، ژاپن، آلمان، انگلیس

  • کیفیت زندگی: کانادا، دانمارک، سوئد، نروژ، استرالیا

بد نیست نگاهی به سایر بهترین کشورهای دنیا نیز بیندازیم. فرانسه، چین و سنگاپور به ترتیب به رتبه ۱۲، ۱۵ و ۱۶ دست پیدا کردند. رتبه اتریش ۱۸ بوده و امارات در ۲۲ قرار دارد. جایگاه عربستان به ۳۱ و ترکیه به ۳۵ می‌رسد. اسلواکی، آذربایجان و قزاقستان به ترتیب در رتبه‌های ۵۲، ۶۱ و ۶۶ واقع شده‌اند.

در نهایت جالب است نگاهی به بدترین کشورهای دنیا نیز داشته باشیم که بر اساس مجریان تحقیق، چند کشور آخر و قرار گرفته در انتهای لیست بهترین کشورهای دنیا باید با عنوان بدترین‌ها شناخته شوند که در انتهای فهرست نام لبنان قرار گرفته و بدترین کشور دنیا لقب گرفته است. بالاتر از آن صربستان، عمان، بلاروس، تونس، اوکراین و غنا حضور دارند.

https://monajemi.ir/?p=30409

لطفا با ارسال نظرات خود ما را در پیشبرد اهداف مشایعت فرمایید.