یکی از مراحل بسیار مهم مدیریت و برنامه‌ریزی استراتژیک در هر سازمانی بررسی محیط بیرونی سازمان و پارامترهای بیرونی است که خواه ناخواه بر سازمان ، تأثیر گذارند . سازمان‌ها درخلاء زندگی نمی‌کنند و ارتباط آنها با دنیای بیرون است که به آنها موجودیت و هویت می‌دهد . این دنیای خارجی را می‌توان کشور ، جامعه و فرهنگ آن ، دولت و قوانین آن ، مشتریان و خواسته‌ها ، نیازها و سلائق آنها ، تأمین‌کنندگان ، رقبا ، کشورهای دیگر ، شرکت‌های بین‌المللی ، چند ملیتی و غیره دانست .

هرکدام از عوامل تأثیرگذار بیرونی ، تأثیری مثبت و سازنده و یا اثری مخرب و بازدارنده بر سازمان دارند . در نظر گرفتن همین نکته کافی است که شرکت ها و مدیران ارشد آنها ، ضرورتا” محیط بیرونی خود را با شیوه‌هایی صحیح ، علمی و کاربردی بررسی و عوامل مؤثر خارجی را ارزیابی نمایند و در نهایت ، فرصت‌ها و تهدیدهایی را که در بیرون ،  سازمان را انتظار دارند ، مشخص نمایند .

تنها در این صورت و در کنار تحلیل مناسب محیط درونی سازمان است که می‌توان استراتژی‌ها و رویکردهایی ثمربخش و کارا را به کار گرفت تا در محیط متغیر امروز ، شرکتی بتواند  تا پس از کسب اطمینان از بقاء و ادامه حیات خود در پی گسترش و توسعه کسب و کار برآید.

در بررسی عوامل خارجی ، سعی می‌گردد فرصت‌ها و تهدیدهایی که سازمان با آنها روبه‌رو می‌شود ، شناسایی گردد و هدف اصلی آن است که مدیران بتوانند با تدوین استراتژ‌ی‌های مناسب ، از فرصت‌ها بهره‌برداری نموده یا اثرات عوامل تهدید کننده را کاهش دهند یا از آنها پرهیز کنند.

خواندن این مطلب پیشنهاد می شود :  ارزیابی کیفیت تدریس در آموزش عالی

هر سازمانی بایستی از این عوامل یعنی فرصت‌ها و تهدیدها ، یک فهرست نهایی تهیه کند . توجه داشته باشید که بررسی عوامل خارجی با این هدف انجام نمی‌شود که فهرست بلند بالایی از هر عاملی که می‌تواند بر سازمان اثر گذار باشد ، تهیه گردد بلکه هدف ، شناسایی متغیرها و پارامترهای اصلی است که شرکت باید در برابر آنها واکنش عملی نشان دهد ، یعنی توان نشان دادن واکنش را دارد .

شرکت‌ها باید بتوانند از طریق تدوین استراتژی‌ها در برابر این عوامل به صورت تهاجمی و یا تدافعی ، واکنش نشان دهند ، به گونه ای که از فرصت‌های پیش آمده در محیط خارج ، حداکثر بهره‌برداری را نمایند و اثرات ناشی از تهدیدهای بالقوه این عوامل را به پایین‌ترین حد ممکن برسانند .

برای دانلود خلاصه بررسی عوامل خارجی در مدیریت استراتژیک روی لینک زیر کلیک کنید :

https://monajemi.ir/?p=30317

لطفا با ارسال نظرات خود ما را در پیشبرد اهداف مشایعت فرمایید.