شهر زیرزمینی فوق پیشرفته در اصفهان که به صورت کاملا اتفاقی کشف شد در تمام ورودی و خروجی های آن فقط یک متر با یکدیگر فاصله دارند و هیچکدام از ۸۰ ورودی این شهر نشانه ای نداشته که یک فرد بیگانه بتواند به آن وارد شود! ۲۰ هزار متر مساحت دارد، ۸۰ حلقه چاه آب دارد، تمام ورودی ها به سمت طلوع آفتاب است!

این شهر مربوط به ۲ هزار سال قبل یعنی دوره اشکانیان بوده و کاربری جنگی و نظامی داشته است! سقف این شهر دارای لایه مخصوص بوده و سیستم روشنایی پی سوزی دارد! رومی ها بر اساس نقشه های این شهر و به تقلید از این شهر جادویی، یک شهر برای خود برای مواقع ضروری ساختند! ببینید تا به هوش و نبوغ و مهندسی اجدادتان پی ببرید!

شهر زیرزمینی کرد علیا» از توابع بخش کرون شهرستان تیران در استان اصفهان و یکی از منحصر به‌ فردترین شهرهای زیرزمینی دنیاست. قدمت این شهر به دوره اشکانیان بازمی‌گردد و کاربری آن نظامی – امنیتی بوده است.

از زمان شاه عباس اول صفوی که ارامنه را به سمت اصفهان کوچ داد، بخشی از ارامنه در روستای” کرد علیای” تیران وکرون ساکن و به کشاورزی و دامپروری سرگرم شدند.از همان زمان به علت زمستان‌های سرد و طاقت فرسا و ناامنی‌های موقتی که در منطقه وجود داشت مردم روستای کرد علیا را به این فکر وا داشت که در زیر خانه‌های خود یک سری دست کند‌های زیر زمینی ایجاد کنند تا خود و احشامشان در زمان‌های نا امنی و زمان سرما‌های طاقت فرسا در دل این دست کند‌ها بتوانند به زندگی ادامه دهند.

خواندن این مطلب پیشنهاد می شود :  پارک جنگلی وکیل آباد مشهد

 این شهر زیر زمینی در زیر هشتاد خانه روستایی قرار دارد وتخمین زده می شود مساحتی در حدود ۲۰هزار متر مربع داشته باشد که در حال حاضر حدود هزار متر مربع از آن آماده شده است.

تمامی این دست کند ها که دارای راهروهای عریض و اتاقک های تو در تو می باشند به یکدیگر راه داشته و در مجموع یک شهر زیر زمینی وسیع را تشکیل می دهند. در طول گذر زمان و با مهاجرت ارامنه از این منطقه بصورت تدریجی این دست کند ها هم، کم کم جایگاه خود را از دست داد و در برخی از آن ها مسدود شده بود.

https://monajemi.ir/?p=30049

لطفا با ارسال نظرات خود ما را در پیشبرد اهداف مشایعت فرمایید.