ال ام اس یک سیستم مدیریت یادگیری الکترونیکی و یک واژه جهانی است که مخفف کلمه Learning Management System می باشد که به طور خاص برای مدیریت دوره های آنلاین، توزیع منابع آموزشی و همکاری بین فراگیر و مدرس طراحی شده است.

سامانه ال ام اس به شما اجازه می دهد تا تمام جنبه هایی از یک دوره آموزشی را مدیریت کنید و فراگیران را در دوره های آموزشی ثبت نام کنید. به عبارتی دیگر می توانید با فراگیران در ارتباط باشید، بصورت الکترونیکی تکالیف و تمرین های ارائه شده در دوره های آموزش را از فراگیران دریافت کنید و آزمون هایی را بصورت الکترونیکی برگزار کنید. در حقیقت، ال ام اس زیر بنای اصلی بسیاری از فعالیت های یادگیری الکترونیکی است.

سیستم مدیریت یادگیری الکترونیکی(LMS)، یک برنامه کاربردی یا تکنولوژی مبتنی بر وب است که در جهت برنامه ریزی، پیاده سازی و ارزیابی یک فرایند یادگیری مشخص استفاده می شود . ال ام اس یک سیستم بسیار قدرتمند برای سازمان هایی است که به دنبال بهبود عملکرد و حفظ نیروی کار خود هستند و یا دانشگاه ها و مراکز آموزشی که می خواهند دانشجویان را بصورت الکترونیکی و مجازی آموزش دهند.

سیستم های مدیریت یادگیری الکترونیکی برای اعمال انواع استراتژی های یادگیری در فرمت های مختلف آموزش استفاده می شوند. پیشرفت های جدید در تکنولوژی یادگیری کمک کرده است تا از نیازهای یادگیرنده ها پشتیبانی شود. مهمترین نقش ال ام اس، حمایت از یادگیری و یادگیرنده است که به عنوان یک ابزار اصلی برای ارائه آموزش رسمی مورد استفاده قرار گرفته می شود. 

خواندن این مطلب پیشنهاد می شود :  غولی که موش شد

به عنوان مثال، LMS یک بستر آسان را فراهم می کند تا به طور خودکار دوره های الکترونیکی را برگزار کنید و آموزش الکترونیکی را برای کارکنان جدید اختصاص دهید، پیشرفت آنها را پیگیری و میزان رضایت دانش را ارزیابی کنید.

سطوح کاربری در ال ام اس

  • مدیر سیستم

سطح دسترسی مدیر سیستم، بالاترین سطح از دسترسی است که وظیفه نظارت و مدیریت در دوره های آموزشی را بر عهده دارد. همانند مدیر آموزش یا مدیر یک آموزشگاه که مدیریت و نظارت بر دوره های آموزشی را انجام می دهد در سامانه ال ام اس هم روال به همین شکل است که تنها تفاوت آن الکترونیکی انجام شدن آن است.

  • مدرس

همانطور که در کلاس های آموزشی حضوری، مدرس مدیریت کلاس و محتواهای آموزشی را بر عهده دارد این دسترسی ها در آموزش الکترونیکی نیز برای مدرس پیش بینی شده است. به این ترتیب که مدرس می تواند تعداد جلسات آموزشی، محتواهایی که قرار است در یک دوره آموزشی بصورت الکترونیکی را تدریس کند را بر روی سامانه ال ام اس بارگزاری کند. برای هر دوره آموزشی پروژه و تمرین در نظر گیرد و در انتهای دوره آموزشی از فراگیران بصورت الکترونیکی آزمون گیرد و کارنامه فراگیران را صادر کند.

  • فراگیر

سطح دسترسی فراگیران در سامانه ال ام اس درست همانند کلاس درس حضوری است. در ال ام اس، امکان مشاهده محتواهای الکترونیکی، شرکت در تالار گفتگو و انجمن، انجام تکالیف و تمرین ها و شرکت در آزمون دیده شده است.

  • قابلیت های ال ام اس

سیستم مدیریت یادگیری یا همان ال ام اس یک نرم افزار قوی برای مدیریت، مستند سازی، ردیابی، گزارش و تحویل دوره های آموزش الکترونیکی و یا برنامه های آموزش آنلاین است که دارای قابلیت های زیر می باشد :

  1. امکان ثبت نام و تعریف و دوره ها آموزشی
  2. مشاهده محتواهای الکترونیکی در قالب ها pdf,mp4,Scorm
  3. شرکت در تالار گفتگو و انجمن
  4. انجام تمرین ها و پروژه ها
  5. شرکت در آزمون الکترونیکی
  6. امکان طراحی مسیر آموزشی برای فراگیران
  7. شرکت در کلاس های آموزشی آنلاین و همزمان
  8. امکان گزارش گیری از فعالیت های صورت گرفته در ال ام اس
  9. قابلیت های یکپارچه شدن با سیستم های مدیریت آموزش و منابع انسانی
  10. و ….
خواندن این مطلب پیشنهاد می شود :  عوامل سیاست گذاری نظام آموزشی

https://monajemi.ir/?p=29975

لطفا با ارسال نظرات خود ما را در پیشبرد اهداف مشایعت فرمایید.