Data Loading...

سبک مدیریت و اداره سازمان ها در کشورهای مختلف جهان در مواردی با یکدیگر مطابقت داشته ولی در اکثر موارد در کلیات و اجزا و همچنین شیوه ها با هم متفاوت و حتی در تقابل هستند . بدین منظور مطالعات اداری تطبیقی ( مدیریت تطبیقی ) سیری در نظام های اداری کشورهای مختلف و تجارب عملی جوامع دیگر را به انجام می رساند و برای مطالعه مدیریت تطبیقی نیز دلایل بسیاری موجود است که از آن جمله می توان به وابستگی های اجتماعی اشاره کرد .

در این وابستگی دولت ها و به تبع آن مدیریت دولتی کشورها نقش عمده ای ایفا می کنند ضمن اینکه ازسوی دیگر بخش خصوصی نیز تابع قوانین و مقررات دولتی بوده و رفتارهای آن با سیاست های دولتی تنظیم می شود.

در این حال هم مدیران دولتی و هم مدیران بخش خصوصی و غیردولتی باید تفکر و نگرشی جهانی داشته باشند و مطالعه فرهنگ ها یا نظام های مختلف محدودیت های فکری ناشی از محصورشدن در قالب فرهنگ ملی را می زداید و ما را به سوی ادراکی فراتر از آن سوق می دهد .

از طرفی دیگر تجزیه و تحلیل تطبیقی مدیریت با گسترش تعداد متغیرهای سازمانی در یک زمینه مطالعاتی به افزایش مبانی علم و آگاهی می انجامد و همچنین تجزیه و تحلیل تطبیقی مدیریت با خارج ساختن ما از چارچوب مفروضاتی که معمولاً بسترعمل ما را تشکیل می دهند به گسترده شدن آگاهی ما از امکانات مدیریت کمک می کند و  در نهایت مهمترین دلیل مطالعه  مدیریت تطبیقی این است که به فرد کمک می کند شناخت و درک صحیحی از محیط و فرهنگ خود به دست آورد.

خواندن این مطلب پیشنهاد می شود :  مدیریت استراتژیک فردآردیوید

در این خصوص کتابی تحت عنوان مدیریت تطبیقی توسط جناب آقای دکتر سید مهدی الوانی ، خانم دکتر سیمین سلطانی عربشاهی و از طریق انتشارات پیام نور در ۲۱۸ صفحه منتشر گردیده که از نظر محتوا و نیز کیفیت مطالب کمک شایانی به علاقمندان مطالعه در این رشته را فراهم نموده است که پیشنهاد می شود در صورت تمایل آنرا مطالعه و از مطالب آن بهره مند شوید .

https://monajemi.ir/?p=29709

لطفا با ارسال نظرات خود ما را در پیشبرد اهداف مشایعت فرمایید.