روستای حیران است که در مسیر راه ارتباطی آستارا به اردبیل قرار گرفته‌است . این گردنه از یک طرف مشرف به کوه‌هایی است که پوشیده از جنگل‌های انبوه‌ است و از سویی مشرف به دره‌ای نه چندان عمیق که از میان آن رود آستارا ، آقچای عبور می‌کند که این رود تعیین کننده مرز استان گیلان ایران و کشور آذربایجان است.

این گردنه در بیشتر زمان ها در زیر پوششی از مه قرار دارد و از نظر طبیعی دره‌ها و کوهپایه‌های آن، پوشیده از گل‌ها و گیاهان جنگلی و مرتعی بسیار زیبا هستند . با این وجود این گردنه چندان مرتفع نیست و ارتفاع بلندترین نقطهٔ آن از سطح آبهای آزاد تنها حدود ۱۵۰۰ متر است و در واقع علت اصلی مه تقریباً دائمی گردنهٔ حیران ، رطوبت دریای خزر است نه ارتفاع زیاد این گردنه !

این گردنه از این نظر نیز اهمیت دارد که یکی از روستاهای تاریخی و ییلاق بزرگترین خوانین آستارا(ساسانیان) و قشلاق های غربی و شمالی این شهرستان در گذشته بوده‌است.

در سه دهه گذشته ، تقریبا اوایل انقلاب ، مسیر دسترسی این گردنه بسیار دشوار و حادثه خیز بود اما از سالهای ۱۳۷۰ این مسیر مورد بازسازی و بهسازی قرار گرفت و امروزه با سرمایه گذاری های انجام شده به عنوان یکی از دیدنی ترین نقاط طبیعی ایران در همه فصول به شمار می رود .

 

از جمله اقدامات برای جذب گزدشگران می توان به تله کابین حیران واقع در گردنه زیبای حیران در مسیر اردبیل به آستارا در مرز بین استان های اردبیل و گیلان و کشور جمهوری آذربایجان اشاره کرد . فاصله بین مبدا و مقصد این تله کابین یک هزار و ۵۰۰ متر می باشد و جنگل فندق لو ختم می شود.

خواندن این مطلب پیشنهاد می شود :  جنگلی در بام ایران زمین

توصیه میکنیم ضمن سفر به این منطقه در هر فصلی ، از تله کابین ، عسل ، سرشیر طبیعی و آش دوغ این منطقه غافل نشوید .

https://monajemi.ir/?p=2954

لطفا با ارسال نظرات خود ما را در پیشبرد اهداف مشایعت فرمایید.