با توجه به عملیات های مختلفی  که در سطح باغ های  میوه کشور انجام می گردد و به منظور بهره وری بهتر و بیشتر و کمتر شدن هزینه های آتی باغ های موجود توصیه می شود امور ذیل با دقت انجام شوند.

۱- آبیاری باید تا اواخر مهرماه ادامه یابد و سپس قطع شود تا درخت آماده خزان و رفتن به خواب شود و مواد غذایی موجود در برگ ها قبل از خزان به سرشاخه ها و جوانه ها منتقل و سال بعد برای گلدهی مورد استفاده قرار گیرد.

۲- تا اواخر آبان ماه باید بقایای برگ و میوه های ریخته شده در کف باغ و شاخه های آلوده جمع آوری و به بیرون از باغ منتقل و سپس سوزانده شوند، دقت کنید که در صورت باقی ماندن در باغ محل امن و مناسبی برای زمستان گذرانی بسیاری از آفات خواهند بود.

۳- در آبان ماه باید تنه درختان را از کف تا بازو با محلول بردو تیمار کرد به دودلیل عمده :

اول: روشن تر بودن محلول از تنه درخت که باعث بازتابش نور و در نتیجه جلوگیری از ایجاد شیار توسط نور خورشید بر روی تنه و ایجاد شانکر می گردد.

دوم: اینکه بدلیل وجود آنتی بیوتیک بودن سولفات مس و آهک موجود در محلول بردو از ایجاد بیماری های قارچی مانند:پوسیدگی طوقه(فایتوفترا) و… در درخت جلوگیری می نماید.

۴- در آذرماه باید نسبت به پابیل دور تنه درختان و کوددهی اقدام نمود.توجه شود که کود دهی بهتر است به صورت چالکود صورت گیرد تا بهتر در اختیار ریشه ها قرار داده شود.برای این امر بهتر است تا در دو طرف درخت و یا فاصله حدودا نیم متر از تنه(تقریبا زیر شلنگ آبیاری قطره ای یا جوب آبیاری) در زیر سایه انداز، چاله ایجاد و کود دامی پوسیده در چاله ریخته و روی آن را با خاک پوشانید.

خواندن این مطلب پیشنهاد می شود :  روش مبارزه با بیماری های درختان بادام

( با تشکر از آقایان مصطفی محمدی گرمارودی و امیر عباس تقی زاده برای ارایه مطلب فوق)

https://monajemi.ir/?p=29267

لطفا با ارسال نظرات خود ما را در پیشبرد اهداف مشایعت فرمایید.