طبیعت‌گردی یکی از خاص‌ترین مدل‌های گردشگری است که امروزه به خوبی مورد توجه قرار گرفته است. بخصوص در ایران که جاذبه‌های طبیعی متنوع و زیبایی وجود دارد؛ اما جذاب‌ترین بخش طبیعت‌گردی رفتن در دل جنگل‌های انبوه شمال کشورمان است.

طبیعتی بکر و دست نخورده سرشار از درختان، گیاهان و جانورانی که فقط در این منطقه یافت می‌شوند. همین قدم زدن ، برپا کردن کمپ و خوردن یک غذای خوشمزه در این جنگل‌ها می‌تواند به یکی از تکرار نشدنی‌ترین خاطرات زندگی‌تان تبدیل شود.
همانطور که در بالا گفته شد ، یکی از مقاصدی که همیشه برای سفر جذاب بوده است، جنگل‌ها هستند. جنگل‌ها در همه فصلی جاذبه‌ی خاص خودشان را دارند و شما را به وجد می‌آورند. در بهار با سرسبزی خود، در پاییز با تغییر رنگ خود و دیدن هزاران برگ رنگی و در دیگر فصل‌ها نیز به همین صورت اما پیشنهاد ما برای شما در سفر به شمال ، سفر به جنگلی بکر و کمی مرموز است که به نظر می‌آید که انگار در دل خود رازهای تاریک و ترسناکی پنهان کرده است.

جنگل های دوهزار تنکابن یا جاده دوهزار از ابتدای شهر خرم اباد تنکابن شروع شده و تا نزدیکی های شهر قزوین ادامه دارد، در واقع یکی از زیباترین جاده های جنگلی خاورمیانه را در خود جای داده است، در بیش از نیمی از جاده دوهزار تنکابن شما می توانید به طور همزمان سواحل دریای خزر را هم همزمان مشاهده کنید، پیاده روی در بین کوه های البرز، جنگل های دوهزار و سواحل دریا موقعیتی نیست که در هر کجای دیگر دنیا به دست آورید.

خواندن این مطلب پیشنهاد می شود :  رنگ خدا در بهشت زیبای، بار

تا سال ۱۳۷۲ این منطقه به عضویت رسمی در شهرداری مازندران در نیامده بود، در این سال با تلاش مردم ۳۱ روستای نزدیک به هم در شهر تنکابن نام دوهزار وارد نقشه های جغرافیایی گردید و از آن سال تا به امروز هر ساله ۱۰ میلیون گردشگر ایرانی و خارجی از این محل بازدید به عمل می آورند، کل مساحت دهستان دوهزار تنکابن ۲۷۰ کیلومتر مربع می باشد و با دارا بودن برترین پوشش گیاهی و جانداری در شمال کشور بی شک از بهترین انتخاب های مسافران در شمال کشور می باشد.

خوب شاید برای شما سوال باشد که چرا نام این منطقه گردشگری به دوهزار شهرت دارد، علت آن ارتفاع ۲ هزار متری این جنگل های از سطح دریای خزر می باشد همانند جنگل های سه هزار که در ارتفاع سه هزار متری دریای خزر قرار دارند.

جنگل های دوهزار تنکابن همانطور که در ابتدای مطلب عرض شد یکی از بهترین و سرسبز ترین جنگل های خاورمیانه می باشد، بیشترین درختان و گیاهانی که در جاده دوهزار به چشم میخورد شامل درختان راش، چنار، شمشاد، بلوط، توسکا، افرا و بید مجنون و زمین های کشت گل گاوزبان است.

بیشتر خانه های روستا و ویلاهای موجود در این منطقه چشم اندازی زیبا و بی نظیر رو به سواحل دریای مازندران و رشته کوه های البرز و خود جنگل دوهزار دارند و در تمام آنها شما می توانید پوشش گیاهی سرسبز را مشاهده کنید.

مهم ترین جاذبه گردشگری یا طبیعی دوهزار، رودخانه ۲ هزار آن است، رودخانه ای بزرگ که از رشته کوه های البرز سرچشمه می گیرد و به شعبه های مختلفی تقسیم می گردد، اکثر گردشگران و مسافران برای اقامت در این مکان، روخانه این منطقه را انتخاب می کنند، رودخانه ای با آب های خروشان و زلال که در آن هر نوع ماهی رودخانه ای آب شیرین هم یافت می شود.

خواندن این مطلب پیشنهاد می شود :  باغ عباس آباد

دیگر جای دیدنی روستای دوهزار، قله سیالان می باشد، این قله با ارتفاع ۴۲۵۰ متر که بیشتر این مسیر را می توانید با خودرو شخصی بپیمایید، یکی از برترین قلل این منطقه است و مورد توجه ویژه ورزشکاران می باشد، البته اگر پیاده بخواهید این قله را طی کنید می توانید در مدت زمان ۵ ساعت به قله سیالان برسید.

برای دیدن جنگل دوهزار بهتر است اواخر شهریور تا اوایل آذرماه را انتخاب کنید، چون در این فصل رطوبت و دمای جنگل متعادل است و به راحتی می‌توان از طبیعتش لذت برد. پیاده‌روی در جنگل یکی از بهترین راه‌های تماشای طبیعت و تماشای چشم‌اندازهای بکر اطراف است.

در بازدید از این جای اسرارآمیز و زیبا بهتر است فرهنگ طبیعت گردی را رعایت کنید تا این جنگل همچنان بکر بماند. زیر درختان آتش روشن نکنید، شاخ و برگ درختان را قطع نکنید و زباله ها را در جنگل نریزید.

برای مراجعه به دوهزار می توانید ابتدا به شهر تنکابن مراجعه کنید، سپس به شهری کوچک در جنوب تنکابن به اسم خرم آباد رفته و از آنجا با دنبال کردن تابلوهای دوهزار و طی کردن مسافت ۱۵ کیلومتر وارد این محل شوید. 

همچنین اگر از مسیر جاده چالوس قصد سفر به به این مکان را دارید می توانید ۲۷۰ کیلومتر در عرض ۵ ساعت به جاده دوهزار برسید، اگر با اتوبوس از تهران قصد سفر به این مکان دارید باید به ترمینال غرب مراجعه کنید و از آنجا با سوار شدن بر اتوبوس های شهر تنکابن به این جنگل های مراجعه کنید.

https://monajemi.ir/?p=29220

لطفا با ارسال نظرات خود ما را در پیشبرد اهداف مشایعت فرمایید.