اگر قصد سفر به ایلام را داشتید، منطقه خوش آب و هوای ایوان را فراموش نکنید . در این منطقه آبشاری به نام پیله وجود دارد که به آبشار هفت قلو معروف است و برای دسترسی به شهرستان ایوان و آبشار پیله ایلام باید روستاهای زیادی را طی کنید، ناگفته نماند که هنگام طی کردن همین روستاها می توانید لذت زیادی از طبیعتی که در این شهر کوهستانی وجود دارد ببرید.

در مسیر پلیه باید از روستاهای (زرنه)، (ترن) در ایلام گذر کنید و در ادامه آنها روستای (شورابه خوران) را هم بگذرانید، تا در نهایت به روستای زیبای سیاهگل و پلیه برسید. مکانی کاملا بکر که شاید حتی اهالی روستا هم نام آن را نشنیده باشند و کاملا مناسب برای کسانی است که به دنبال خلوت کردن در طبیعت بکر و دستیابی به آرامش هستند . آبشار پلیه ایلام با صدایی طنین انداز موسیقی آب در این منطقه توانسته به تنهایی به عنوان یک جاذبه گردشگری در شهرستان ایوان به شمار برود.

این منطقه در ۴۰ کیلومتری شمال ایلام منطقه‌ای کوهستانی که دارای آب و هوای معتدل و نیمه مرطوب است قرار دارد  و انبوهی از جنگل‌های بلوط، زالزالک، بادام کوهی و همچنین انواع گل‎ها و گیاهان را در خود دارد. 

آبشار ۲۵ متر عرض و ۷ تا ۹ خروجی ریزش آب دارد و سرچشمه آن رودخانه‌ای به نام «گنگیر» است که یکی از مهم‌ترین رودخانه‌های این منطقه به حساب می‌‎آید و یک رودخانه پر آب و دائمی محسوب می‌شود.

هر ۷ یا ۹ خروجی آبشار پلیه در فصل‌های پر باران به دریاچه‌ای که در پایین دست وجود دارد، می‌ریزند و نمایی زیبا را شکل می‌دهند که تماشای آن بسیار لذت بخش است. اما در زمان‌هایی از سال که بارندگی به میزان کمی می‌رسد، ممکن است فقط سه یا چهار تا از این ریزشگاه‌های آب فعال باشند.

خواندن این مطلب پیشنهاد می شود :  ماسوله خراسان

شاید بی‌خود نباشد که بعضی‌ها آن را به هفت برادر افسانه‌ای تشبیه کنند که در کنار هم از گردشگران استقبال می‌کنند و با نمایش آب بازی مهمانان خود را سرگرم و آن‌ها را برای ساعاتی از حال و هوای شلوغ زندگی شهری خارج می‌سازند و وسیله پذیرایی آن‌ها نیز آرامشی است که به این مهمانان هدیه می‌کنند.

بهترین زمان سفر به آبشار پلیه فصل بهار است که تمامی پوشش‎های گیاهی منطقه به اوج زیبایی خود رسیده‎اند و در کنار آبشار تصویری زیبا خلق کرده‌اند. این منطقه محیطی بسیار زیبا و آرامش‌بخش را برای علاقمندان به طبیعت‌گردی فراهم کرده است که توصیه می‌‎کنیم حتما از آن لذت ببرید.

https://monajemi.ir/?p=29214

لطفا با ارسال نظرات خود ما را در پیشبرد اهداف مشایعت فرمایید.