“رینالدز” می‌گوید: امروزه در آمریکا پیامدهای کارآفرینی به صورت بخش‌های مهم، فراگیر و روشمندی از زندگی اقتصادی و شخصی هر آمریکایی شده است. او می‌گوید در امریکا برپایی بنگاه‌های اقتصادی و سازمان‌های نو، پیامدهای زیر را به دنبال داشته است :

  • منبع پیدایش صنایع و خدمات جدید است.
  • نوآوری اقتصادی بیشتر را به همراه دارد.
  • منبع بنیادی افزایش در بهره‌وری است.
  • رابطه‌ای فراگیر و پایدار با رشد اقتصادی دارد.
  • راه مهمی را به سوی یکپارچگی و جنبش اجتماعی فراهم می‌کند.

پژوهشگران از دیدگاه‌های متفاوت تاثیرات کارآفرینی را به شرح ذیل ارائه داده‌اند:

الف) تاثیرات اجتماعی

کارآفرینان تاثیرات شگرفی بر اجتماع دارند و موضوع کارآفرینی مورد توجه جامعه‌شناسان از جمله “ماکس‌وبر” جامعه‌شناس آلمانی قرار گرفت و وی کارآفرینی را یک فرایند اجتماعی می‌داند که در آن کارآفرین با اشتیاق و پشتکار در کار، خویشتن خویش را پیدا می‌کند و از بند عادات  و سنت‌های همیشگی رها می‌شود و همچنین کارآفرینی به کاهش تفاوت‌های اجتماعی نیز کمک می‌کند.

ب) تاثیرات اقتصادی کارآفرینی

پیامدهای مثبتی که توسعه کارآفرینی در اقتصاد کشور ایجاد می‌کند، غیرقابل انکار است، بسیاری از محققان معتقدند که، کارآفرینی از توقف نظام اقتصادی در تعادلی ایستا جلوگیری کرده و به واسطه رفتارهای فرصت جویا، نه خود، اقدام به فرصت‌سازی برای همه نظام‌های اقتصادی می‌نمایند و از این زاویه نظام اقتصادی را همچنان پویا نگه می‌دارد.

ج) تاثیرات فرهنگی کارآفرینی

اگرچه فرهنگ به آرامی عملکرد کارآفرینانه را دگرگون می‌سازد ولی کارکردهای کارآفرینانه نیز فرهنگ را دگرگون می‌نماید  و این دو بر هم اثر گذارند.

  • موانع کارآفرینی:

الف) موانع ساختاری:

چشم‌انداز یک شغل، به محیط اقتصادی بعضا می‌تواند ضد کارآفرینی باشد و البته این امر بستگی به مجموعه‌ای از عوامل از جمله مقررات و قوانین، کیفیت کار دولت، دسترسی به تخصص و نیز فرهنگ حاکم بر محیط کلی اقتصاد تاثیرگذار هستند نیز دارد . پاره‌ای از مشکلات ساختاری که می‌تواند رشد و گسترش کارآفرینی را با دشواری و سختی‌های فراوان روبرو نماید عبارتنداز : قوانین و مقررات، دولت، توزیع قدرت در شرکت و ساختار کنترل بر داریی‌ها، نظام حکومتی و نهادهای سیاسی .

خواندن این مطلب پیشنهاد می شود :  روز جهانی عصای سفید

ب) چالش‌های کارآفرینی :

سختی و مشکلات ناشی از فهم قوانین و مقررات مربوطه در وضعیتی که نه تنها درک این‌گونه قوانین از قدرت فهم مردم عادی خارج است بلکه حتی کارشناسان خبره نیز از فهم  آن ناتوان هستند یا با هم اختلاف نظر دارند . مثل قانون مالیات‌ها و … که کمبود اعضای هیئت علمی برای تدریس دروس کارآفرینی، فقدان مجله علمی و  کتاب در این زمینه و عدم آگاهی کافی مسئولان و مدیران بر اهمیت کارآفرینی از این دسته از چالش‌ها به شمار می‌روند.

  • ویژگی‌های کارآفرینان:

بر اساس دیدگاه ” لازار” یک کارآفرین نباید یک متخصص باشد بلکه باید دانش کافی در گروهی از مهارت‌ها را داشته باشد. برای نمونه کسی می‌تواند برنامه‌نویس خوب . کارمند خوبی باشد اما نمی‌تواند حتما بنیان‌گزار و سازنده یک شرکت اینترنتی باشد. پندار همگانی که درباره ویژگی‌های کارآفرین وجود دارد، این است که کارآفرین  فردی است که دارای سه ویژگی شامل : نیاز بالا به کامیابی ، ریسک میانه پذیر و خودباوری بالا را داشته می‌باشد.

  • انگیزه های کارآفرینان :

درباره انگیزه های کارآفرینی تحقیقات نشان می دهد که نزدیک به دو سوم افراد به شکل خودخواسته و با مشاهده فرصت های تجاری مناسب و سودآور وارد این حوزه کاری شده اند اما یک سوم دیگر به اجبار، یعنی به این علت که شغل مناسب دیگری نیافته‌اند به کارآفرینی روی آورده‌اند. کارآفرینان گروه اول بیشتر در کشورهای توسعه یافته  و در حالی که گروه دوم نیمی از کارآفرین‌ها را در کشور‌های در حال توسعه تشکیل می‌دهند.یافته‌های بسیاری نشان می‌دهد که انگیزه کارآفرینان تنها مسائل مادی نیست و آنان به شیوه گوناگونی پاداش خود را دریافت می‌کنند.

خواندن این مطلب پیشنهاد می شود :  آیا شما یک کارآفرین هستید؟

( برگرفته از سایت برنا ایده)

https://monajemi.ir/?p=29127

لطفا با ارسال نظرات خود ما را در پیشبرد اهداف مشایعت فرمایید.