سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد، (یونسکو) و شورای جهانی نابینایان در جلسه ای مشترک در سال ۱۹۵۰ میلادی، قانون «عصای سفید» را بررسی و تصویب کردند و روز ١۵ اکتبر برابر با ٢٣ مهر ماه را روز جهانی «عصای سفید» یا روز جهانی “ایمنی نابینایان” اعلام کردند.

اﯾﻦ روز در ﺟﻬﺖ اﻫﻤﯿﺖ ﺑﻪ روﺷﻨﺪﻻن، ﺗﻮﺟﻪ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺑﻪ ﻣﺸﮑﻼت آﻧﻬﺎ و اﯾﺠﺎد ﻣﺤﯿﻂ ﻫﺎی ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﺮای اﺳﺘﻔﺎده ﮐﻨﻨﺪﮔﺎن از ﻋﺼﺎی ﺳﻔﯿﺪ اﺳﺖ. قانون عصای سفید، تصویری جدید از نابینایان را در جامعه ترسیم کرده و از افراد نابینا می‌خواهد به منظور پشتیبانی از منافع خود، از تمام مفاد این قانون مطلع باشند.

حق استفاده از کلیه امکانات رفاهی معمول در جامعه از سوی نابینایان، تشویق نابینایان به مشارکت در امور دولتی و اشتغال توسط دولت و رعایت کامل حقوق نابینایان به هنگام عبور و مرور از سوی رانندگان وسایل نقلیه از جمله مفاد این قانون می باشند.

استفاده از عصای سفید به شکل امروزی و به عنوان نمادی برای شناخت نابینایان به بعد از جنگ جهانی اول برمی‌گردد. در سال ۱۹۲۱ میلادی یک عکاس اهل شهر بریستول کشور انگلستان با نام «جیمز بیگز» که در اثر یک سانحه بینایی خود را از دست داد، برای در امان بودن از خطر وسائل نقلیه که در خیابان‌های اطراف محل زندگی وی در حال رفت و آمد بودند، ابتکار استفاده از عصا به رنگ سفید را که به راحتی برای همگان قابل دید باشد، به کار برد. 

پس از آن دو تن از برجسته‌ترین محققین‌ آمریکایی به نام‌های «دکتر ناول‌ پری»، ریاضیدان و «دکتر جاکوپس تن ‌بروک» ، حقوقدان توانستند قانونی‌ را در پانزدهمین روز از ماه اکتبر به عنوان قانون عصای سفید به تصویب برسانند و این روز را به عنوان روز جهانی نابینایان نامگذاری کنند. در این قانون کلیه حقوق اجتماعی فرد نابینا به عنوان عضوی از یک جامعه متمدن انعکاس یافته است.

خواندن این مطلب پیشنهاد می شود :  رتبه جهانی دانشگاه‌های ایران در ۲۹ رشته تحصیلی بر اساس نتایج نظام رتبه‌بندی QS در سال ۲۰۱۲

در میان وسایل کمک حرکتی نابینایان، می توان عصای سفید را به عنوان پرچم استقلال آنان قلمداد کرد. البته این ابزار حرکتی سودمند، در صورتی از کارایی برخوردار خواهد بود که نارسایی های فیزیکی محیط زندگی افراد نابینا تقلیل یابد یا به طور کلی حذف شود. بنابراین علاوه برتوجه به مسائل عاطفی و احساسی، لازم است زمینه ای را برای تردد آسان آنان فراهم سازیم و کمک شایانی به استقلال حرکتی نابینایان بکنیم.

بر اساس گزارش رسمی سازمان بهداشت جهانی، اختلالات بینایی از جمله مهم ترین مشکلات مربوط به سلامتی هستند که با وجود پیشرفت های قابل توجه علم پزشکی همچنان در سطح دنیا فراگیر بوده و در حال حاضر، ۲۸۵ میلیون نفر از این اختلالات رنج می برند. ۳۹ میلیون نفر از این جمعیت، کاملاً نابینا و بقیه کم بینا هستند. متاسفانه ۱۹ میلیون نفر از ۲۸۵ میلیون نفر را کودکان کم بینا و نابینا تشکیل می دهند.

بیست و سوم مهرماه، برابر با پانزدهم اکتبر، روز جهانی نابینایان (عصای سفید) به ما نشان می دهد که فهم از اصطکاک  لمس انگشتان با برجستگی کاغذ جرقه نمی زند بلکه شعاع افق دل است که بر فهم سایه می افکند و موفقیت با محدودیت جسمی ناکام نمی ماند و توکل، صبر، استقامت و زمزمه هایی با خالق در سکوت، ادبیاتی آشنا برای روشن دلان است و در یک کلام لمس موفقیت با اراده و همت مبتنی بر امیدواری میسر است .

با تبریک روز جهانی عصای سفید به تمامی روشندلان در سراسر جهان امیدواریم تلاش دولت ها در احقاق حقوق آنان عامل تعیین کننده ای باشد تا نابینایی هرگز مانع رشد و ترقی هیچ انسانی نشود.

خواندن این مطلب پیشنهاد می شود :  خرافه های پولی

https://monajemi.ir/?p=29036

لطفا با ارسال نظرات خود ما را در پیشبرد اهداف مشایعت فرمایید.