صنعت بیمه به دلیل ماهیت توزیع کنندگی ریسک و تأمین کنندگی منابع مالی بلندمدت در اقتصاد و به دلیل وجود رشته های مختلف بیمه ای که نقش هماهنگ کنندگی بازارهای مالی را بر عهده دارند می تواند به بهبود فضای کسب و کار کمک شایانی نماید. صنعت بیمه به طور مستقیم در شاخص ها و زیرشاخص های بهبود فضای کسب و کار وارد نمی شود اما از طریق اثرگذاری بر بازارهای مالی و بر شاخص های بهبود فضای کسب و کار، می تواند شرایط توسعه کسب و کار را فراهم آورد.

از مهم ترین شاخص های بهبود فضای کسب و کار می توان به شاخص اخذ اعتبار و همچنین حمایت از سرمایه گذاران اشاره نمود. شاخص اخذ اعتبار به میزان دسترسی به منابع مالی اشاره دارد و در این زمینه صنعت بیمه نقش مستقیم و غیرمستقیم در نظام تأمین مالی و تسهیل فرایند تأمین اعتبار ایفا می نماید و می تواند شاخص فضای کسب و کار را ارتقا بخشد.شاخص حمایت از سرمایه گذاران به طور عمده به فضای حقوقی بازار سرمایه برمی گردد، اما زیرشاخص حمایت از سهامداران که در این شاخص وجود دارد جایگاه فعالیت صنعت بیمه برای گسترش نقش بازار سرمایه در بهبود فضای کسب و کار خواهد بود. 

 از طرفی بیمه به لحاظ ایجاد سازوکار جهت کاهش ریسک هر فعالیت ، از گذشته مورد توجه فعالان اقتصادی بوده و بدون شک می توان گفت که پیشرفت بیمه در هر کشوری با میزان توسعه یافتگی آن کشور ارتباط مستقیم دارد .ترمیم وضعیت اقتصادی ، افزایش مبادلات ، ترقی سطح زندگی و توسعه سرمایه گذاری موجب پیشرفت بیمه در کشورها می شود و متعاقبا پیشرفت و اشاعه بیمه نیز به بهبود وضعیت معیشت افراد ، حفظ ثروت ملی و تشکیل پس اندازهای بزرگ کمک نموده و در نتیجه موجبات توسعه حوزه کسب و کار شده و در نهایت منجر به حرکت در مسیر توسعه اقتصادی خواهد شد .

خواندن این مطلب پیشنهاد می شود :  سفر بی بازگشت مهربان پدر

لازم به یادآوری است که صنعت بیمه در دنیا از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده و به طور یقین می تواند موجبات ایجاد رفاه در جامعه را فراهم آورد . همچنین در جوامع توسعه‌یافته دنیا ، این صنعت با تنوع و نوآوری در ارائه خدمات توانسته جای خود را در فرهنگ عمومی باز نماید .

البته از عوامل اصلی و مهم رشد و توسعه اقتصادی یک کشور افزایش سرمایه گذاری مولد در آن جامعه است و رابطه مستقیمی بین توسعه اقتصادی و سرمایه گذاری وجود دارد و توسعه اقتصادی از اهداف مهم  هر کشور بشمار می رود بنابراین برای رسیدن به آن نیاز به ابزارهایی است که مهم ترین آنها پویایی تکامل و توسعه بازارهای مالی شامل بازار پول سرمایه و صنعت بیمه می باشد.

لذا شرکت های بیمه به موجب ماهیت و نوع فعالیت ، از کانال های مهم پس انداز و در نتیجه نهادهای مهم و محوری مالی بشمار می روند که در کنار دیگر نهاد های مالی در امر تهیه و تخصیص سرمایه و کمک به تامین مالی واحد های اقتصادی کمک می کنند . رشد و توسعه صنعت بیمه و فعالیت های بیمه گری نیز به طور طبیعی تابعی است از رشد و توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور ، به گونه ای که هرچه بر میزان توسعه فعالیت های اقتصادی در کشور افزوده شود بر گسترش فعالیت های بیمه ای نیز افزوده می شود .

( برگرفته از گفتگوی جناب آقای دکتر یونس مظلومی ، دکترای مدیریت از دانشگاه بوردو فرانسه و عضو انستیتو بیمه‌گران لندن CII  و افتخاری از سرزمین ایران و خطه آذربایجان (ممقان) با حوزه رسانه ایی کشور)

خواندن این مطلب پیشنهاد می شود :  هارپ (HAARP)

https://monajemi.ir/?p=28882

لطفا با ارسال نظرات خود ما را در پیشبرد اهداف مشایعت فرمایید.