کشورهای بزرگ و توسعه یافته ، علیرغم بهره‌گیری از سطح بالای پیشرفت اقتصادی همچنان محیط زیست را پاک نگه می دارند. در این کشورها پاک نگه داشتن محیط زیست یک موضوع حیاتی و مهم است و هیچ فردی مسئولیت تمیز نگه داشتن شهر و یا طبیعت را به شهرداری محول نمی کند .
به طور مثال ، در کشورهای اسکاندیناوی هر فرد نسبت به زباله تولیدی خود تا لحظه امحا مسئول است و وظیفه تفکیک و مدیریت زباله نیز تا حدودی به عهده خود اوست .

در این کشورها پاک نگاه داشتن محیط زیست یک فرهنگ محسوب می شود و چنان که در جدول زیر مشاهده می کنید این گونه کشورها در رده بالای تمیزترین کشورها ی جهان هستند.

دراین جدول از شاخصه توسعه پایدار در محیط زیست استفاده شده که برآیندی است از تمیزی آب ، هوا ،تولید و مدیریت زباله ،حفظ و نگه داری جنگلها و رودخانه ها و….که در نهایت مشخص کننده شاخص اصلی است.

متاسفانه کشورهای آسیایی از جمله ایران به دلیل قرار گرفتن در مسیر توسعه و عدم مدیریت صحیح محیط زیست در رتبه خوبی قرار ندارند چرا که باید گفت نه تنها دولتها ، بلکه مردم کشورهای در حال توسعه نیز نگاه مهربانانه و مسئولانه ای به محیط زیست نداشته و این فرهنگ ضعیف ، تلاش دولتها را نیز برای حفظ محیط زیست با شکست روبرو خواهد کرد .

ردیف
کشور
شاخص توسعه پایدار محیط زیست
۱
فنلاند
۷۵٫۱
۲
نروژ
۷۳٫۴
۳
سوئد
۷۱٫۷
۴
ایسلند
۷۰٫۸
۵
کانادا
۶۴٫۴
۶
سوئیس
۶۳٫۷
۷
اتریش
۶۲٫۷
۸
استرالیا
۶۱
۹
نیوزیلاند
۶۰٫۹
۱۰
ایرلند
۵۹٫۲
خواندن این مطلب پیشنهاد می شود :  توسعه شهری پایدار

https://monajemi.ir/?p=2503

لطفا با ارسال نظرات خود ما را در پیشبرد اهداف مشایعت فرمایید.