نظام رتبه‌بندی QS یکی از نظام‌های معتبر رتبه‌بندی دانشگاه‌ها در سطح جهانی‌ می‌باشد. این نظام که از سال ۲۰۰۴ فعال است، در سال ۲۰۱۱ اقدام به رتبه‌بندی در مقیاس رشته نموده است. نظام رتبه‌بندی QS دانشگاه‌های جهان را در سال ۲۰۱۲ در ۵ گروه، ۲۹ رشته و بر اساس ۳شاخص؛ ارزیابی و رتبه‌بندی کرده است.

در هر رشته ۲۰۰ دانشگاه برتر جهان اعلام گردیده که متأسفانه در بین این دانشگاه‌ها تنها در دو رشته، نام دانشگاهی از کشور عزیزمان به چشم‌ می‌خورد. 

رتبه رشته مهندسی عمران دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه تهران در محدوده ۱۵۱-۲۰۰ و رتبه رشته علوم اجتماعی و مدیریت، دانشگاه تهران در محدوده ۱۵۱-۲۰۰ می‌باشد؛ از طرف دیگر دانشگاه‌های زیادی از کشورهای منطقه و آسیا جزو ۲۰۰ دانشگاه برتر اغلب رشته‌ها می‌باشند و برخی از آنان حتی در بین پنج دانشگاه برتر جهان قرار دارند.

به عنوان مثال دانشگاه توکیو با کسب رتبه ۲ جهانی در رشته‌های مهندسی عمران، دانشگاه ملی سنگاپور  با کسب رتبه ۵ جهانی در رشته مهندسی عمران، مهندسی مکانیک، و آمار و پژوهش عملیاتی، و رتبه ۳ جهانی در رشته داروسازی در کنار دانشگاه‌های مطرحی همچون هاروارد، آکسفورد و کمبریج قرار گرفته‌اند.

خواندن این مطلب پیشنهاد می شود :  باهم بودن را قدر بدانیم

https://monajemi.ir/?p=2384

لطفا با ارسال نظرات خود ما را در پیشبرد اهداف مشایعت فرمایید.