سیستم مدیریت محتوا ، ترجمه عبارت content management system یا CMS است ، که به معنای سیستم نرم افزاری است که به کمک آن محتوا مدیریت می‌شود و به نرم‌افزارهایی گفته می‌شود که نظام قابل مدیریتی را در ثبت , بروزرسانی و بازیابی محتوا فراهم می‌آورند . این نرم‌افزارها الزاما وابسته به وب نیستند و برنامه‌های کاربردی مدیریت محتوای وب سایت‌های اینترنتی , صرفا یک نمونه از این گونه سیستم‌های مدیریت محتوا می‌باشد.

لیکن در کشور ما ایران ، به دلیل گسترش این شاخه از نرم‌افزارهای سیستم مدیریت محتوا , عبارت cms تتنها به نرم‌افزارهای مدیریت وب سایت اطلاق می‌شود.

cms یا سیستم مدیریت محتوا چرخه زندگی صفحات وب سایت اینترنتی را از لحظه ایجاد تا زمان انقراض در بر می‌گیرند و به صاحبان این وب سایت‌ها, که لزوما آشنایی با مباحث تخصصی اینترنت , وب و برنامه‌نویسی تحت وب نیستند ، اجازه می‌دهند تا بتوانند سایت‌های خود را به نحوی حرفه‌ای مدیریت کنند.

سیستم مدیریت محتوا تحولی شگرف در زمینه طراحی و مدیریت وب سایت‌های اینترنتی به شمار می‌آید. امروزه توقع بینندگان سایت‌های وب بسیار بالا رفته و دیگر مرور وب سایت‌هایی با صفحات ثابت و راکد هیجانی در آنها ایجاد نمی‌کند.

امروز کاربران به دنبال سایت‌هایی می‌گردند که بتوانند به نوعی در گوشه‌ای از آن سهمی داشته باشند و ارائه محتوای مطالب و اطلاعات جدید در هر بار رجوع کاربران به وب سایت ، می‌تواند آنها را پایبند سایت نماید.

یکی از مشکلاتی که تا امروز به نوعی باعث می‌شود تا افراد کمتری به فکر داشتن یک وب سایت اینترنتی باشند هزینه های بالای طراحی آن است که به عنوان نمونه برای طراحی وب سایت‌های اینترنتی، سابق بر این تعدادی نیروی متخصص طراح وب ، مشغول طراحی آن در چندین ماه و رفع ایراد و پشتیبانی از وب سایت می‌شدند.

خواندن این مطلب پیشنهاد می شود :  آشنایی با وب کنفرانس Adobe Connect

لذا هزینه طراحی و پشتیبانی وب سایت بالا بود، ولی امروزه با در دسترس بودن سیستم های مدیریت محتوا دیگر چنین مشکلی وجود ندارد.

در سال ۱۹۹۵ تعداد کاربران اینترنتی تنها ۱۳ میلیون نفر در سراسر جهان را شامل می شد ، این در حالی است که این رقم در سال ۲۰۰۵ یعنی فقط ده سال بعد به ۱ میلیارد نفر رسید .

این رشد انفجاری موجب شد تا کاربران زیادی به لزوم استفاده از اینترنت و وب پی برده و در فاصله این سالها ، تعداد صفحات وب بر روی شبکه جهانی وب , به ۶۰ میلیارد صفحه رسید . این نیاز روز افزون , شرکت‌های طراح وب را بر آن داشت تا با طراحی و پیاده‌سازی نرم افزارهای جامع همه منظوره که منطبق بر نیاز اغلب مشتریان باشد به صورت قالبی منعطف در بیشتر وب سایت‌های اینترنتی از آن بهره گرفت .

اینگونه نرم افزارها را بعدها نرم افزارهای مدیریت محتوا یا سیستم مدیریت محتوا (cms) نامیدند .

اما ایراد نرم افزارهای مدیریت محتوا این بود که یک تعامل یک سویه با مخاطبان برقرار می‌نمودند و فقط در راستای ارائه محتوی و اطلاع رسانی به آنها ، طراحی و پیاده‌سازی شده بودند .

این در حالی بود که بازدیدکنندگان وب، به دنبال سایت‌هایی بودند که به نوعی در گوشه ای از آن سهمی داشته باشند . با توجه به این موضوع ، نرم‌افزارهای مدیریت محتوای تحت وب ، با قابلیت‌های برقراری ارتباط دو سویه با کاربران، پا به عرصه وجود گذاشتند و با ارائه سرویس‌های دو سویه ، مخاطبان سایت را در بروزرسانی محتوای سایت سهیم کردند .

خواندن این مطلب پیشنهاد می شود :  تغییر 92 درصد مشاغل فناوری اطلاعات توسط هوش مصنوعی

https://monajemi.ir/?p=21623

لطفا با ارسال نظرات خود ما را در پیشبرد اهداف مشایعت فرمایید.