در جهان امروز کشورهای توسعه یافته بدنبال آگاهی مردم و آموزش آنها برای زندگی ساده و خو گرفتن با طبیعت هستند چرا که جامعه‌ سالم با انسان‌هایی که از لحاظ روحی شاد و امیدوار هستند معنا پیدا کرده، ارتقا می‌باید و به توسعه‌ای از جنس پایدار می‌رسد.

این خلاء آرامش در زندگی امروز مطمئناً بین ماشین‌ها و خانه‌های لوکس شهری پیدا نمی‌شود بنابراین در چند سال اخیر مردم بدنبال مکان‌های بکر و به دور از دود و شلوغی شهر می‌باشندانسان از طبیعت است و به طور طبیعی وابسته به آن، بنابراین شاخه گلی، درخت سرسبزی و یا صدای شرشر رودخانه‌ای دلش را جلا می‌دهد و به همین علت است که امروزه طبیعت‌گردی بین مردم رواج پیدا کرده است.

اکوتوریسم یا بوم‌گردی همگی واژه‌هایی هستند که به نوعی برای گشت و گذار در طبیعت استفاده می‌شود، در واقع بوم گردی نوعی است از انواع گردشگری‌ها که در آن گشت و گذار را در قاب مسئولیت فردی نشان می‌دهد و این به این معناست که هیچ‌گونه آسیبی در حین گشت و گذار نباید متوجه طبیعت باشد. در این بین سر زدن و گشت و گذار در روستاهایی که ویژگی‌های کم نظیر طبیعت را در خود حفظ کرده‌اند بهترین مکان برای سر کردن و اقامت در مدت گردشگری در طبیعت است.

ظرفیت‌های مناطق روستایی، از قبیل وجود مناطق بکر و آب و هوای مطبوع می‌تواند سبب ایجاد اشتغال و تامین درآمد مکفی و پایدار برای روستاییان باشد در واقع روستاییان می‌توانند با تبدیل منازل خود به بوم‌گاه‌ها و ایجاد سایت‌های پرنده‌نگری، برگزاری تورهای کوه پیمایی و دشت‌پیمایی، فروش صنایع دستی و همچنین نمایش آداب و رسوم و… از ظرفیت‌های طبیعی روستای خود برای کسب درآمد سود بجویند.

بنابراین از این طریق هم شهرنشینان از مواهب طبیعی که در فضای شهری از آن محرومند، لذت می‌برند و همچنین از سوی دیگر می‌توان مشکلات اقتصادی روستاییان را کاهش و امید به زندگی را در آن‌ها افزایش داد.

اقامتگاه‌های بوم‌گردی بسته به شرایط طبیعی و اقلیمی هر منطقه متفاوت هستند این بوم‌گاه می‌تواند چادر شبی باشد در دل دره‌ای زیبا که عشایر ایرانی در آن سکنی دارند و یا خانه‌ای خشتی و کاهگلی در قلب کویر و یا شاید هم یک  کاروانسرای قدیمی بر سر جاده‌ای که حالا احیاء و مرمت شده و پذیرای مهمانان است.

خواندن این مطلب پیشنهاد می شود :  دومین بنای خشتی جهان

خانه‌های سنتی روستایی با آن آتش و تنور گوشه‌ی حیاط، حوض فیروزه‌ای و گل‌های شمعدانی‌اش، درختان سرسبز با میوه‌های رسیده‌، استشمام عطر خوش گل‌های باغچه و نم بارانی که با بوی کاهگل در هم می‌آمیزد همگی حس آرامش و برگشت به اصل و سرشت را در وجود آدمی تزریق می‌کند و این آن زیبایی‌ست که زندگی شهرنشینی از انسان‌ها دریغ کرده است . 

بیشتر کسانی که تجربه‌ی اقامت در یک اقامتگاه سنتی و بومی را داشته‌اند اذعان می‌کنند که در بوم‌گاه‌های سنتی که رد پای حس‌های قدیمی و مردم گذشته وجود دارد، احساس ارزشمند و آشنایی را درک کرده‌اند که در خانه‌های لوکس امروزی هرگز به آن دست نیافته‌اند.

اقامتگاه‌های بوم‌گردی، امروز تبدیل شدند به برگهای کتاب تاریخ که می‌توان به دل آن سفر کرد و سبک زندگی گذشتگان را در آن حس کرد، همچنین می‌توان سنت‌های دیرین و بومی مناطق مختلف کشور را دوباره احیاء کرد و به همگان نمایش داد. اقامتگاه‌های بوم‌گردی می‌توانند علاوه بر ایجاد درآمد برای روستاییان و جلوگیری از مهاجرت آنان به احیاء سنن قدیمی  و همچنین حفظ و نگهداری آثار باستانی و حفاظت از طبیعت کمک شایانی داشته باشد.

در این میان تفاوت‌های اقلیمی و فرهنگی در ایران سبب شده تا بوم‌گاه‌های متنوعی در ایران وجود داشته باشد و این نقطه‌ی عطفی‌ است در صنعت توریسم تا گردشگران خارجی را نیز جذب ایران کرده تا به این ترتیب هم ارزآوری را در کشور داشت و هم فرهنگ غنی و متنوع ایرانی نظیر مهمان‌نوازی، احترام به طبیعت، مراسم‌های آیینی و لباس‌های زیبا و سنتی و همچنین سبک‌های متنوع زندگی در اقلیم‌های متفاوت را به جهانیان نمایش داد.

خواندن این مطلب پیشنهاد می شود :  باغ عباس آباد

به همین منظور قصد داریم تا یکی از اقامتگاه های بوم گردی که اخیرا در استان خراسان رضوی با همت کارآفرین جوان جناب آقای میرزایی آماده‌سازی و مورد بهره‌برداری قرار گرفته را به شما معرفی نماییم .
اقامتگاه بوم گردی خانه پدری در بهشت گمشده خراسان رضوی با هدف آشنایی گردشگران با فرهنگ اصیل کرمانجی و سبک زندگی آنان در روستا ، در روستای چهار راه (بهشت گمشده خراسان) در منطقه کلات و در موقعیت جغرافیایی شمال مشهد آماده سازی و مورد استفاده قرار گرفت . از امکانات ویژه این اقامتگاه میتوان به آسیاب آبی ، نمایشگاه صنایع دستی ، سوپرمارکت ،در صورت علاقه سرو غذاهای سنتی و محلی ، لبنیات و تمامی محصولات ارگانیک روستایی و همچنین مستقل بودن اتاق ها ( دارای حمام و سرویس مجزا) ، اشاره کرد .

طبیعت زیبای منطقه کلات و قرار گرفتن این منطقه در رشته کوه های هزار مسجد و بکر بودن مناطق آن باعث شده است تا هر هفته تعداد کثیری از گردشگران مقصد خود را در این منطقه تعیین کرده و ساعات خوشی را در آن سپری نمایند .

هزارمسجد را می توان بهشت گمشده ایران زمین نامید. این کوه نماد عظمت، زیبایی و غرور مردم خراسان و به ویژه مردم محلی هزارمسجد است. هزارمسجد در کرمانجی (زبان مردم محلی منطقه) «هزارمچیت» گفته می شود.

رشته کوه هزار مسجد  کپه داغ، ارتفاعات شمال خراسان را تشکیل می دهند که به صورت مرزی طبیعی دشت هموار مشهد را از صحرای سرد و خشک قره قوم ترکمنستان جدا می کند. بلندترین نقطه این رشته کوه، قله هزار مسجد با ارتفاع حدود ۳۱۰۰ متر در شمال غربی شهر مشهد قرار گرفته است. 

روستای چهارراه از توابع دهستان هزار مسجد ( بخش مرکزی کلات ) در فاصله ی ۱۵ کیلومتری از مرکز دهستان و در میان کوه‌های هزار مسجد واقع شده است.

خواندن این مطلب پیشنهاد می شود :  بزرگترین تفرجگاه تبریز

اهالی این روستا همچون بسیاری از روستاهای دیگر منطقه،  کرد زبان بوده و به کار دامداری و کشاورزی اشتغال دارند. دلیل نامگذاری چهارراه به این نام، قرار گرفتن آن بر سر چهار راهی است که دسترسی  این روستا را از غرب به روستای لایین کهنه ، از شرق به روستای خاکستر و از جنوب ( دو مسیر ) به مراتع مختلف هزار مسجد ممکن می‌سازد.

آدرس خراسان رضوی , کلات نادر , لایین نو , روستای چهارراه (کوهپایه هزار مسجد) ,اقامتگاه بوم گردی خانه پدری //علاقمندان در صورت تمایل جهت رزرو اتاق در اقامتگاه بوم گردی روستای چهارراه با شماره زیر تماس حاصل فرمایند. 

۰۹۱۵۴۴۳۳۰۳۳ آقای امیر محمد میرزایی چهارراه

https://monajemi.ir/?p=21550

لطفا با ارسال نظرات خود ما را در پیشبرد اهداف مشایعت فرمایید.