تحقیقات بازاریابی (Marketing research ) باید مجموعه ای از اطلاعات از مشتریان باالفعل و باالقوه و همچنین خواسته های آنها باشد. این اطلاعات باید به دقت مورد تجزیه و تحلیل قرار بگیرد و نتیجه و خلاصه آن به صورت یک گزارش قابل فهم و ساده ارائه شود، تا بتوان دربارهی محصول یا خدمات قابل عرضه تصمیم گرفت.
زیرا هر شرکت باید رقبا ، مشتریان و بازار خود را برای کسب نتیجه بشناسد. تحقیقات بازاریابی برای موفقیت شرکت های مختلف فارغ از بزرگی و کوچکی شان یک ضرورت است .
در اثر این تحقیقات ریسک کار کاهش مییابد، از فرصت ها بیشتر استفاده می شود و نتایج حاصل از انجام کار بهتر خواهد بود.
از تحقیقات بازاریابی می شود برای نظارت بر شرایط بازار و ارزیابی آن، قضاوت درباره روندها و شرایط بازار و شناخت رقبا و همینطور در تثبیت موقعیت محصول در بازار و برنامه های تبلیغاتی موثر استفاده کرد.
کاربرد تحقیقات بازاریابی :
- محصولات
مورد پسند مشتریان است یا خیر
نقاط قوت و ضعف محصول در بازار
مقایسه محصول در بازار
- فروش
پیگیری های فروش
نظارت بر فروش محصول به صورت اختصاصی
پیشبینی فروش
- مشتریان
تفکر مشتریان در مورد شما
نظر مشتریان در مورد رقبا
انتظارات مشتریان از شما
- قیمت گذاری
قیمت محصولات مناسب است یا خیر؟
نحوهی قیمت گذاری بر اساس تاریخچه و نیاز مشتریان
- تبلیغات
تمرکز بر تبلیغات برای افراد مختلف در مکان های مختلف
رقابت با تبلیغات رقبا به صورتی که پول زیادی از دست ندهید
امکان ایجاد تبلیغاتی خلاقانهتر و فروش برنامهریزی شده
- بازارها
حجم بازار خودتان
شناخت رقبای عمده
تصمیم درباره روشهای توزیع محصولات
- توزیع
نیاز خردهفروشی ها و اینکه شما توانستید نیاز آنها را برطرف کنید.
موارد بالا در تحقیقات بازاریابی مشخص می شوند و کلیدی ترین سوالها در کسب وکار را پاسخ می دهند.
( منبع: مدیران ایران)