در سالهای پیش رو ، بازار ایران ناگریز مسیری که کشورهای پیشرفته اندکی قبل پیمودند را ، اندکی دیرتر خواهد پیمود . تکنولوژی های جدید و صنایع جایگزین خواهند رسید و باعث تحول کسب و کار و جابه جایی بازارها خواهند شد.

دیجیتالی شدن و فروش اینترنتی ، رشد سریع فروشگاه های زنجیره ای ،رشد بالا خدمات آنلاین و تولید انبوه و … آینده این کسب و کارها را زودتر از آنچه که فکر میکنید، متحول خواهند کرد و در نتیجه در سال های آتی با چالش جدی مواجه خواهند شد و خلاصه اینکه کسب و کارهای ایرانی هم همچون سایر کسب وکارها درسراسر جهان در معرض تغییراتی جدی قرار خواهند گرفت .لذا کارفرمایان و کارکنان آنها باید دنبال شغل دیگری باشند و یا اینکه ماهیت کار خود را با تکنولوژی جدید تطبیق دهند.

در فرصت زیر ، به اسامی برخی از این کسب وکارها اشاره شده است :

١- بنگاه های مسکن سنتی.

٢- آژانس های تاکسی تلفنی ، با توجه به ورود پدیده جدید تاکسی های شخصی اینترنتی مانند اسنپ.

٣- آژانس های سنتی مسافرتی فروش بلیط.

۴- تولید بنزین و مدیریت پمپ بنزین ها ،با توجه به کاهش مصرف سوخت در خودروهای برقی و هیبریدی.

۵- فروشگاه های خرده فروشی غیر زنجیره ای و غیر برند ، مانند لوازم خانگی و برقی و موبایل و … با توجه به ورود فروشگاه های زنجیره ای بزرگ (بیش از ۳۰۰ هایپر در حال ساخت است ) و رشد نمایی فروش اینترنتی همانند فروش شرکت دیجی کالا.

۶- سوپرمارکت های کوچک غیر زنجیره ای و غیر رقابتی ، که نمیتوانند از ویژگی خرید کلان بهره ببرند به ویژه در در مراکز شهری بزرگ.

خواندن این مطلب پیشنهاد می شود :  اصول هفتگانه بیل گیتس به دانش آموزان

٧- شغل ویزیتوری و فروشندگی، به خصوص در شرکت های پخش مویرگی با توجه به اوج گیری استفاده از فروش اینترنتی و آپ های سفارش گیری مشتریان.

٨- کتابخانه های سنتی ، که فقط کتاب امانت میدهند و خدمات دیگری در کنار آن ندارند.

٩- دفاتر خدمات ترجمه ، با توجه به رشد سریع نرم افزارهای خبره ترجمه.

١٠- دفاتر خدمات کپی و نشر و اسکن و …

١١- روزنامه های کاغذی، به خصوص آگهی های روزنامه ای.

١٢- برگزاری دوره های آموزش حضوری و مدارک حرفه ای.

١٣- پیک های موتوری، زودتر از آنچه فکر میکنید با آمدن پهبادها تهدید جدی خواهند شد.

١۴- مشاغل دلالی، مثل فروش خودرو دست دوم.

١۵- تعمیرگاه های خودرو و فروش لوازم یدکی ، با توجه به ورود برندهای جدید و افزایش سطح کیفیت و ارتقا تکنولوژی خودرو و انجام تعمیرات بیشتر توسط نمایندگی ها انجام خواهد شد.

١۶- خدمات انبارداری و اجاره انبارها ، با توجه به ورود نرم افزارها و تکنولوژی های جدید مانند اینترنت اشیا IOT که باعث میشوند به شدت موجودی های شرکت ها کاهش یابد.

١٧- سد سازی و بهره برداری از آب و برق سدها، با توجه به کاهش منابع آبی.

١٨- تولید و فروش مصالح سنگین ساختمانی، مانند بلوک سیمانی و آجر و درب و پنجره سنگین و … با توجه جایگزینی مصالح جدید و ارتقا استانداردها.

١٩- دفاتر و نمایندگی های فیزیکی بیمه.

٢٠- پزشکی عمومی غیر متخصص.

٢١- نانوایی های سنتی در شهرهای بزرگ.

٢٢- مغازه های فروش سنتی سبزی و میوه، با توجه به ورود فروشگاه های بزرگ و زنجیره ای که میوه و سبزی بسته بندی شده عرضه میکنند.

خواندن این مطلب پیشنهاد می شود :  پ مثل پدر !!

٢٣- شعبات فیزیکی بانک ها.

٢۴- داروخانه های کوچک غیر زنجیره ای.

و این فهرست ادامه دارد ….

در مقابل، تعداد زیادی از صنایع دیگر با رشد تقاضا مواجه خواهند شد و کسانی که میخواهند شغل خود را تغییر دهند میتوانند انتخاب های بهتری داشته باشند و کسانی موفق هستند که خلاقیت و نوآوری داشته باشند.
مانند ؛ فروشگاه های زنجیره ای ، فروش اینترنتی، خدمات شخصی، غذاهای نیمه آماده ، رستوران ، تبلیغات و بازاریابی حرفه ای بهداشت و درمان ، گردشگری خارجی و داخلی، صنایع تبدیلی پتروشیمی، ساختمان سازی مدرن و پیش ساخته، بازسازی ساختمان ها ، صنعت ایمنی ، بازیافت، خدمات محیط زیست تولید انرژی پاک مانند باد و آفتاب ، صنایع تصفیه هوا و هزاران مورد دیگر …
که با خلاقیت چشم انداز مثبتی برای آینده ایجاد می کند.

نظر شما در این مورد چیست ؟ شما در کسب وکارتان احساس خطر نمی کنید ؟

https://monajemi.ir/?p=19889

لطفا با ارسال نظرات خود ما را در پیشبرد اهداف مشایعت فرمایید.