دارا بودن یک سیستم حسابداری و مدیریت مالی برای یک شرکت و یا سازمان بسیار مهم و ارزشمند است اما تا زمانی که این سیستم اطلاعات مفید در قالب یک گزارش جامع برای مدیران، کارمندان، وام دهندگان ، فروشندگان ، صاحبان سرمایه و سایر افراد مرتبط با موضوع را نداشته باشد بی فایده خواهد بود .

تقریبا همه افراد مایل هستند تا از وضعیت سلامت مالی شرکت یا سازمان شما مطلع باشند و در این میان مدیران می خواهند مشکلات را شناسایی و برطرف کنند همچنین کارمندان دوست دارند برای شرکت و یا سازمانی کار کنند که وضع مالی خوبی دارد و حقوق و مزایا و امنیت شغلی مناسبی برای آنها تامین می کند.

فروشندگان و وام دهندگان می خواهند وضع شرکت یا سازتمان شما را بدانند تا ببینند آیا به شما اعتبار دهند یا نه؟ و سرمایه گذاران و سهام داران می خواهند بدانند آیا پول آن ها به درستی سرمایه گذاری می شود یا نه؟به همین علت حسابداران گزارش های مالی را خلق  کردند.

گزار های مالی یعنی گزارش هایی که مشخص می کند چه حجم پول در چه حساب ها و در چه مقطع زمانی انباشته شده است و هدف این گزارش ها اطلاع رسانی به افرادی خارج از واحد حسابداری است . هر شکل از گزارش مالی ، ارزش خاص خود را دارد و ممکن است هر شخصی یکی یا همه این گزارش ها را استفاده نماید.

انواع گزارش های مالی که احتمال برخورداری شما با آنها از سایر گزارشات بیشتر است عبارتند از : ترازنامه، سود و زیان و نقدینگی.

  • ترازنامه

ترازنامه گزارشی است که ارزش دارایی ها، بدهی ها و سهم صاحبان سرمایه ی شرکت را در تاریخ معین مشخص می کند. در واقع تصویری از وضع اقتصادی سازمان را مشخص می کند.هرچند در هرزمانی می توان ترازنامه تهیه کرد، معمولا در پایان یک دوره مالی معین تهیه می شود.

  • گزارش سود و زیان

دارایی، بدهی و سهم صاحبان سرمایه و به عبارتی دیگر گزارشی شامل درآمد تمام منابع در آمدی شرکت را جمع می کند تا به سود و زیان ویژه شرکت در یک دوره ی زمانی مشخص برسد. ترازنامه شبیه یک عکس فوری از وضع سازمان است و گزارش سود و زیان بیشتر شبیه یک فیلم بلند است.

  • گزارش گردش نقدینگی

از قدیم گفته اند گردش نقدینگی مثبت همان خوشبختی است. گزارش های نقدینگی نشان دهنده حرکت نقدینگی به درون سازمان یا بیرون از آن است . لازم نیست انیشتین باشید تا بفهمید زیرا وقتی بیشتر از اندازه ای که پول وارد سازمان می شود پول از آن خارج شود، شرکت به دردسر می افتد.

خواندن این مطلب پیشنهاد می شود :  دوستی های محیط سازمانی

نقدینگی چیزی شبیه بنزین است. ماشین شما برای آنکه به حرکت ادامه دهد به مقدار زیادی بنزین احتیاج دارد و اگر بنزین شما تمام شود ماشین شما در راه متوقف می شود. به همین ترتیب اگر شرکت شما از نقدینگی خالی شود از حرکت باز می ماند . بدون پول نقد برای پرداخت حقوق کارمندان صورت حساب فروشندگان ، اقساط وام و غیره ، عملیات شرکت به سرعت نابود می شود.

https://monajemi.ir/?p=19559

لطفا با ارسال نظرات خود ما را در پیشبرد اهداف مشایعت فرمایید.