احتمالاً این جمله را بارها شنیده‌اید که «ارزش یک تصویر بیش از هزار کلمه است» و اساساً این جمله بیانگر ارزش و کارایی ارتباط تصویری (visual communication) است.

حقیقت آن است که بیشترین دریافت ما از محیط پیرامونمان به‎ وسیله قوه بینایی صورت می‌گیرد و مغز ما علاقه زیادی به تجزیه‌وتحلیل اطلاعات به‌صورت تصویری دارد؛ بر همین اساس اگر اطلاع‌رسانی و انتقال پیام به کمک تصویر صورت پذیرد، اثرگذاری و مدت ماندگاری آن در ذهن مخاطب بیشتر خواهد بود و اینجاست که اینفوگرافیک‌ها به کمک ما می‌آیند.

اینفوگرافیک‌ها نمایشگران تصویری اطلاعات و داده‌ها هستند که هدف آن‌ها ارائه سریع و ساده اطلاعات پیچیده است. به بیان ساده‌تر، اینفوگرافیک‌ها به کمک عناصر بصری نظیر عکس، نمودار، نقشه، دیاگرام و … سعی می‌کنند تا مجموعه‌ای از داده‌ها و اطلاعات پیچیده را به‌گونه‌ای به تصویر درآوردند که پیام به شیوه‌ای سریع و قابل‌فهم به مخاطب منتقل شود.

  • واژه‌شناسی

واژه اینفوگرافیک (infographic) کوتاه شده عبارت information graphic است که فرهنگستان زبان و ادب فارسی «اطلاع‌نگاشت» را برای معادل فارسی آن برگزیده است. البته ممکن است عباراتی چون گرافیک اطلاع‌رسان، داده نما، اینفوگرافی، اینفوگراف و … در سایر رسانه‌ها دیده شود.
دیداری‌سازی داده‌ها یا Data visualization از دیگر عباراتی است که اغلب در کنار اینفوگرافیک‌ها به‌کاربرده می‌شود. دیداری‌سازی داده‌ها درحقیقت به تصویر درآوردن داده‌ها و مقادیر اندازه‌گیری شده عددی با استفاده از نقشه‌ها، سلسله‌مراتب، شبکه‌ها سری‌های زمانی و انواع نمودارها است.

  • چهار دسته اصلی اینفوگرافیک ها بر اساس شیوه پیاده سازی :
  1. ایستا (Static)
  2. پویا (Dynamic)
  3. تعاملی (Interactive)
  4. فیزیکی (Physical)
  • کاربردهای اینفوگرافیک‌ :
 استفاده از اینفوگرافیک‌ها باعث می‌شود تا مخاطبان حجم قابل توجهی از داده‌ها و اطلاعات را که شکل نوشتاری آن ممکن است مقاله بلند بالایی را تشکیل دهد، به سادگی در قالب یک تصویر دریافت کند و آن را تا مدت‌ها در خاطر بسپارد. از اینفوگرافیک ها می‌توان در حوزه‌های گوناگونی بهره برد.

https://monajemi.ir/?p=18576

لطفا با ارسال نظرات خود ما را در پیشبرد اهداف مشایعت فرمایید.