احتمالاً این جمله را بارها شنیدهاید که «ارزش یک تصویر بیش از هزار کلمه است» و اساساً این جمله بیانگر ارزش و کارایی ارتباط تصویری (visual communication) است.
حقیقت آن است که بیشترین دریافت ما از محیط پیرامونمان به وسیله قوه بینایی صورت میگیرد و مغز ما علاقه زیادی به تجزیهوتحلیل اطلاعات بهصورت تصویری دارد؛ بر همین اساس اگر اطلاعرسانی و انتقال پیام به کمک تصویر صورت پذیرد، اثرگذاری و مدت ماندگاری آن در ذهن مخاطب بیشتر خواهد بود و اینجاست که اینفوگرافیکها به کمک ما میآیند.
اینفوگرافیکها نمایشگران تصویری اطلاعات و دادهها هستند که هدف آنها ارائه سریع و ساده اطلاعات پیچیده است. به بیان سادهتر، اینفوگرافیکها به کمک عناصر بصری نظیر عکس، نمودار، نقشه، دیاگرام و … سعی میکنند تا مجموعهای از دادهها و اطلاعات پیچیده را بهگونهای به تصویر درآوردند که پیام به شیوهای سریع و قابلفهم به مخاطب منتقل شود.
- واژهشناسی
واژه اینفوگرافیک (infographic) کوتاه شده عبارت information graphic است که فرهنگستان زبان و ادب فارسی «اطلاعنگاشت» را برای معادل فارسی آن برگزیده است. البته ممکن است عباراتی چون گرافیک اطلاعرسان، داده نما، اینفوگرافی، اینفوگراف و … در سایر رسانهها دیده شود.
دیداریسازی دادهها یا Data visualization از دیگر عباراتی است که اغلب در کنار اینفوگرافیکها بهکاربرده میشود. دیداریسازی دادهها درحقیقت به تصویر درآوردن دادهها و مقادیر اندازهگیری شده عددی با استفاده از نقشهها، سلسلهمراتب، شبکهها سریهای زمانی و انواع نمودارها است.
- چهار دسته اصلی اینفوگرافیک ها بر اساس شیوه پیاده سازی :
- ایستا (Static)
- پویا (Dynamic)
- تعاملی (Interactive)
- فیزیکی (Physical)
- کاربردهای اینفوگرافیک :
استفاده از اینفوگرافیکها به عنوان ابزارهای رهگیری، رزومه یا سوابق افراد، گزارشها و کاربرگها، خبر و اطلاعرسانی، تبلیغات، معرفی و ارائه، یادگیری و آموزش تنها بخشی از کاربردهای آنها است.