مدیریت ذره بینی (Micro management) نمونه ای از ضعف مدیریتی است که مبین کنترل بیش از اندازه و غیر ضروری کارکنان توسط مدیریت و توجه شدید مدیر به جزئیات کاری است. مدیران ریز بین به دلیل غرق شدن در مسائل جزئی، توانایی تحلیل کل سیستم و توجه به بهره وری کلی را ندارند و در واقع آنها علاوه بر اینکه کلیات را فدای جزئیات می‌کنند، احترام و اعتماد زیر دستان را نیز از دست می دهند.

میکرو مدیران، مدیرانی هستند که به کارکنان خود بسیار نزدیکند و دائما بر کار افراد خود نظارت کرده و مدام اظهار نظر می‌کنند(خواه، مثبت یا منفی) . کارکنانِ چنین مدیرانی از خود می پرسند” چرا رئیس نمی‌گذارد من کار خود را به تنهایی انجام دهم؟ چرا مرا لحظه ای ترک نمی کند؟ این بار دیگر چه مسئله ای را به من گوشزد خواهد کرد؟”

مدیریت ذره بینی در واقع یک وسواس ناخواسته و یک اختلال رفتاری درست شبیه سایر اختلالات رفتاری اعتیاد آور است. وسواس مدیران ریز بین، شامل حال همه کارکنان چه آنهایی که بهره‌وری بالایی دارند و چه آنهایی که عملکرد ضعیفی دارند می‌شود‌‌‌‍‍ . در حیطه کاری مدیران میکرو، هیچ کاری تفویض نمی شود ، نظرات کارکنان نادیده گرفته می شود و صدای آنها شنیده نمی‌شود. احساس عدم اطمینان و شک و تردید مدیر نسبت به دیگران، کنترل شدید پرسنل را باعث می شود و همین امر موجب تکرار دوباره کارها، اتلاف وقت و انرژی و تحمیل هزینه های اضافی بر سازمان می‌‌شود .

چمبرز در آخرین کتاب خود” راهنمای بقای مدیریت ذره بینی ” می نویسد : بیشتر کارکنان نزدیک به ۸۰ درصد در زندگی کاری خود، مدیران ذره بینی را تجربه می کنند. طبق تحقیقات وی،۲۲ درصد از مدیران با شیوه مدیریت میکرو، کارکنان خود را اداره می کنند و به اعتقاد وی، چنین شیوه ای اعتماد به نفس کارکنان را تضعیف و آنها را متکی و وابسته بار می آورد‌‌‌‌‌‌.

خواندن این مطلب پیشنهاد می شود :  خصوصیت های مدیران کوتوله

برخی از مدیران میکرو، معتقدند برای انجام درست کارها باید شخصا خود اقدام کنند و در این میان آنها خود را بهترین تصمیم گیرندگان دانسته، تمام کارها و وظایف را در دست می‌گیرند و اجازه نمی دهند که تصمیم گیری به زیردستان توانا تفویض شود و اینگونه افراد اصطلاحا ” همه فن حریف” هستند. برخی دیگر از مدیران ذره بین نیز کسانی هستند که کارکنان را ابزار تحقق اهداف می دانند و تا زمانی که کارکنان انتظارات آنها را برآورده سازند، این مدیران مشکلی ندارند اما چنانچه کاری اشتباه انجام گیرد، آنها مستبد و زورگو می شوند و رفتار های وسواس گونه خود را نشان می دهند .

با مطرح کردن سئوالات زیر می‌توانید نشانه های سندرم مدیریت ذره بینی را تشخیص دهید :

  • آیا مدیر زمان زیادی را صرف می کند تا به کارکنان آموزش دهد دقیقا چه کاری و چگونه باید انجام شود؟

  • آیا مدیر زمانی زیادی را صرف بازبینی پروژه ها و کارهای انجام شده می کند؟

  • آیا مدیر از اینکه فردی بدون مشورت با وی تصمیمی بگیرد یا کاری انجام دهد عصبانی می شود؟

  • آیا مدیر به جای تاکید بر سیاستها و خط مشی ها، زمان زیادی را صرف جزئیات و مسائل کوچک می کند؟

  • آیا مدیر ترجیح می دهد به جای تفویض اختیار، خودش به طور مستقیم کارکنان را هدایت کند؟

اگر پاسخ شما به حداقل یکی از سوالات بالا مثبت باشد، فرد مورد نظر احتمالا به سندرم میکرو مدیریت مبتلا است.

یک از نشانه های بارز مدیران ریز بین، تاکید بیش از اندازه آنها بر گزارش کاری است. آنها می خواهند کارکنان لحظه به لحظه زمان کاری خود را گزارش دهند و به دنبال آن ، مدیران ذره بینی کارکنانی را که شبیه خودشان هستند ارتقا می دهند . بنابراین به اعتقاد چمبرز، کارکنان چنین مدیرانی یاد می گیرند برای پیشرفت و ارتقا، ریز بین و دقیق باشند و به این ترتیب آنها نیز تبدیل به افرادی ذره بین می‌شوند و در عین حال مدیران ریز بین از نظر کارکنان، افرادی کنترل چی، دیکتاتور، موشکاف، نقاد، بوروکراتیک‌، فضول و … تلقی می شوند.

  • چرا افراد به مدیریت ذره بینی روی می آورند؟

دلایل بسیاری وجود دارد که باعث می‌شود افراد، مدیریت ذره بینی را انتخاب کنند که مهمترین این دلایل عبارتند از:

  • نقش ها و مسئولیت های افراد نامشخص است .

زمانی که یک مدیر دامنه اختیارات و مسئولیت هایش نامشخص است، خودش تشخیص می دهد که بهترین کار و شیوه چیست و بنابراین به کنترل بیشتر و دقیقتر روی می آورد. همچنین ابهام در سیاست ها و خط مشی‌های تعیین نقش و وظایف کارکنان به مدیر جرات می دهد، در حوزه مسئولیت آنها وارد شده و بیش از اندازه امر و نهی کند.

  • مدیریت ذره بینی پاسخی به بحران است.

در زمان بحران، بسیاری از مدیران ترجیح می‌دهند که کنترل شدیدتری بر اوضاع سازمان داشته باشند و در نتیجه طبیعی است که دقت نظر و حساسیت آنها بیشتر می‌شود و به محض رفع بحران معمولا البته چنانچه علت ریز بینی به بحران برگردد این کنترلها کاهش یافته و اوضاع به حالت قبل بر می‌شود. البته در برخی مواقع نیز پس از رفع مشکل، این سبک مدیریتی تثبیت شده و به قوت خود باقی می ماند.

  • ترس .

شاید بتوان به جرات گفت که اکثریت مدیران ذره بینی می‌ترسند و ترس از شکست، ترس روی دادن حوادث ناگوار، ترس از انجام اشتباهات، ترس از بروز بحران، ترس از بی نظمی و اغتشاش، ترس از دست دادن موقعیت کاری واختیارات و … هر چند ترس یک رفتار غریزی است اما کنترل شدیدتر و بازبینی مجدد کارها، راهی برای غلبه بر آن تلقی می شود.

خواندن این مطلب پیشنهاد می شود :  بی‌اعتمادی سازمانی

https://monajemi.ir/?p=18235

لطفا با ارسال نظرات خود ما را در پیشبرد اهداف مشایعت فرمایید.