سه شهر کلان شهر بزرگ تهران با ۳۰۰۰ تن، مشهد با ۲۰۰۰ تن و اصفهان با ۱۵۰۰ تن تولید کننده بیشترین میزان زباله روزانه در سطح کشور هستند و در این خصوص مشهد در جایگاه دوم کشور قرار دارد.از مجموع زباله‌های تولیدی روزانه در سطح شهر مشهد ۷۰ درصد آن زباله تر و ۳۰ درصد زباله خشک است و روزانه ۲۰۰۰ تن زباله از سطح شهر جمع‌آوری می‌شود که ۷۵۰ تن آن تبدیل به کود کمپوست و ۱۳۵۰ تن دیگر نیز مدفون می‌شود.
تولیدات بازیافت شده روزانه زباله‌های خشک شامل ۱۵۰ تن کاغذ، ۳ تن پلاستیک، ۱۰ تن لاستیک، یک تن ورمی‌ کمپوست، ۵۰ تن کمپوست، ۳٫۶ تن پلی‌استایرن، ۸۰ کیلوگرم ضایعات الکترونیکی است.
بیشترین میزان زباله خشک مربوط به کاغذ بوده که شامل ۵۳ درصد کل این نوع زباله است و مابقی مربوط شیشه، فلزات، پلی استایرن، لاستیک و غیره است و دیگر تولیدات این مجموعه می‌توان به تولید روزانه یک مگابات برق و ۱۰ تن آسفالت اشاره کرد.متاسفانه مراکز درمانی اعم از بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها اقدام به تفکیک زباله‌های آلوده از غیر آلوده نمی‌کنند و تمامی زباله‌ها را در یک جا جمع می‌کنند و این اقدام سبب عدم دفن زباله‌های آلوده می‌شود، البته از مجموع پزشکان در سطح شهر نیز تنها ۱۱۷ پزشک در بحث تفکیک زباله‌های آلوده از غیرآلوده همکاری دارند.
کل نیروهای سازمان مدیریت و پسماند شهرداری مشهد ۹۰۰ نفر هستند که از این تعداد ۲۲۰ نفر نیروی فعال در کارخانه بازیافت این مجموعه هستند که این گروه زیر نظر بخش خصوصی فعالیت می‌کنند.
این در حالی است که بودجه این مجموعه در سال ۹۵ به میزان ۷۰ میلیارد تومان بوده که به نسبت سال گذشته با افزایش ۱۵ درصدی همراه بوده است.
متأسفانه با وجود فرهنگ‌سازی‌های صورت گرفته میزان همکاری‌های مردمی قابل توجه نبوده و تنها ۶۴ درصد مردم در این رابطه همکاری دارند، همچنین ۱۳ درصد زباله‌های خشک نیز توسط مردم تفکیک می‌شود که این رقم هم باید افزایش یابد.
وقتی صحبت از طلای کثیف می‌شود دولت‌ها خود را از همکاری در این عرصه مبرا می‌کنند، در صورتی که در کشورهای جهان سرمایه زیادی در بحث طلای کثیف می‌شود و خروجی کارشان هم تولید و بازتولید محصولات بسیار زیادی بوده است، اما متأسفانه در کشور ما نه تنها قوانین حمایتی وجود ندارد بلکه بخش‌نامه‌های صلبی زیادی هم ابلاغ می‌شود که سبب محدودیت و عدم رشد در فعالیت‌های این مجموعه می‌شود.

خواندن این مطلب پیشنهاد می شود :  فرهنگ ارتباطات!!

( با تشکر از جناب آقای مهندس علی نجفی ، مدیرعامل پسماند شهرداری مشهد برای ارایه مطلب فوق)

https://monajemi.ir/?p=17973

لطفا با ارسال نظرات خود ما را در پیشبرد اهداف مشایعت فرمایید.