آیا فعالیتهای مدیریت منابع انسانی در سازمان شما اثربخش است؟ آیا فعالیتهای منابع انسانی را در سازمان خود را اندازه گیری میکنید؟
تکنیکها و روشهای متنوعی در محافل آکادمیک و در عرصه عمل جهت ارزیابی فعالیت های منابع انسانی ارائه شده است. ابزارهایی مانند بازگشت سرمایه، شاخص IC، تابینزQ، شاخص سرمایه انسانی، کارت امتیازی متوازن و ارزش اقتصادی ایجاد شده، در اینجا قابل استفاده هستند. در این راستا،فیلیپس (EFQM) نیز ابزاری را جهت اندازهگیری کیفیت فرایندهای منابع انسانی تهیه کرده است. این ابزار شامل ۱۰ مولفه است که هر یک نماینده فرایند خاصی از منابع انسانی هستند.
-
استراتژی منابع انسانی (معیار ۱) :
فرایند استراتژی منابع انسانی استراتژی کسب و کار را به اهدف و فعالیتهای منابع انسانی مرتبط میکند، به گونهای که در نتیجه استراتژی کسب و کار سهیم باشد. در این فرایند سهم حداکثری فعالیتهای منابع انسانی در تحقق اهداف کسب و کار تضمین میشود. در نتیجه فرایندهای منابع انسانی نیز با اهداف کسب و کار پیوند میخورند.
-
توسعه قابلیتهای سازمان (معیار ۲) :
توسعه قابلیتهای سازمان بر رشد سازمان جهت تحقق استراتژیهای کسب و کار تمرکز میکند. قابلیتهای سازمانی میتواند از طریق رهبری، فرهنگ و شایستگیها، ردیابی شود. اهداف و اولویتها در رابطه با فرایندهای دیگر منابع انسانی (کارگزینی، توسعه کارکنان، مدیریت استعداد، مدیریت عملکرد و پاداش و شناسایی) جهت تحقق کامل اهداف سازمانی، مشخص میشوند. در اینجا توانایی سازمان در مدیریت تغییرات، بهبود فرایندها و یادگیری نیز مورد بررسی قرار میگیرد.
-
کارگزینی (معیار ۳) :
فرایند کارگزینی شامل ۴ فرایند فرعی است. اول، تعریف اهداف استراتژیک و اولویتها برای فرایند کارگزینی. این امر، خروجی فرایند استراتژی منابع انسانی و توسعه قابلیتهای سازمان است. شکاف بین آینده استراتژیک و برنامههای جاری، باید به صورت دقیق مورد بررسی قرار گیرد و تحلیل شکاف صورت پذیرد. تحلیل شکاف، شامل پیشبینی دقیق در خصوص استخدام از بازار کار داخل و خارج سازمان بر اساس استراتژیها و اولیتها است. فعالیتهای مورد نیاز جهت انجام تغییرات و جابجاییهای داخلی نیز باید تعریف شود.
-
توسعه کارکنان (معیار ۴) :
توسعه کارکنان شامل یادگیری، برنامهریزی توسعه، اجرای برنامه توسعه و برنامهریزی بهبود است. این فرایند باید رشد فردی را به جهت استراتژیک کسب و کار از طریق خروجیهای توسعه قابلیت سازمانی و سایر فرایندهای منابع انسانی، مرتبط سازد. سپس، رشد فردی باید در جهت از بین بردن شکاف بین شایستگیهای فعلی و مورد نیاز که از فرایند مدیریت عملکرد حاصل میشود، حرکت کند.
-
مدیریت استعداد (معیار ۵) :
فرایند مدیریت استعداد یک شکل خاص از توسعه کارکنان است که جهت شناسایی گروههای هدفی که برای رسیدن به اهداف آتی سازمان ضروری هستند، صورت میپذیرد. فرایند مدیریت استعداد کلیدی است برای جذب، نگه داشت، انتخاب، نگهداشت و توسعه استعداد برای رهبران آینده سازمان است.
-
مدیریت عملکرد (معیار ۶) :
مدیریت عملکرد فرایندی است که اهداف کسب و کار را به اهداف فردی برای دوره تعریف شده آینده مرتبط میکند و ارزیابی دوره گذشته صورت میپذیرد.
-
پاداش و شناسایی (معیار ۷) :
فرایند پاداش و شناسایی در جذب، نگهداشت و انگیزش افراد سهم دارد. فرایند اعطا پاداش به کارکنان بر اساس سهم آنها در ایجاد ارزش افزوده برای سازمان است که میتواند مالی یا غیر مالی باشد.
-
ایمنی و سلامت (معیار ۸) :
ایمنی و سلامت، شرایط کاری را در بر میگیرد. این فرایند بر مدیریت و بهبود رویههای سلامت و ایمنی، جلوگیری از کار افتادگی و بهبود شرایط کار تمرکز دارد.
-
ارتباطات درونی و بیرونی (معیار ۹) :
این فرایند تشریح میکند که مدیران منابع انسانی چگونه با درون و بیرون سازمان تعامل دارند. همچنین از آگاهی آنها از تاثیر سازمان بر جامعه بومی و محیط، اطمینان حاصل میکند. ارتباطات درون سازمانی مواردی همچون کارکنان، مشاوران کاری و سایر نمایندههای کارکنان را شامل میشود. مدیریت روابط برون سازمانی شامل ارتباط با اتحادیههای کارگری و سایر نمایندگان کارکنان در خارج از سازمان میشود.
-
مدیریت داده و سیستمهای منابع انسانی (معیار ۱۰) :
این فرایند شامل رویهها و سیستمهای جمعآوری، نگهداری، پردازش و تحلیلهای دادههای منابع انسانی برای حمایت از فرایندهای مرتبط منابع انسانی میباشد.
اگر تا به امروز فعالیتهای واحد منابع انسانی خود را ارزیابی نکردهاید و نمیدانید نقاط قابل بهبود آن کجاست، میتوانید از این مدل برای ارزیابی استفاده کنید.