Data Loading...

در سطح جهان و به پیشنهاد یونسکو روز ۵ اکتبر هر سال به عنوان روز جهانی معلم نامگذاری شده است ولی با این حال در بسیاری از کشورها از جمله ایران در روز متفاوتی روز معلم جشن گرفته می‌شود و جوامع پیشرفته جهان اهمیت آموزش عمومی را به عنوان یکی از مهم‌ترین و شاید تنهاترین عامل توسعه اجتماعی دریافته‌اند و سرمایه گذاری‌های عظیم و درازمدتی را روی آن انجام داده‌اند.

روز ۱۲ اردیبهشت در تقویم جمهوری اسلامی ایران، روز معلم نامگذاری شده است.پس از پیروزی انقلاب‌اسلامی و شهادت استاد مرتضی مطهری در روز ۱۲ اردیبهشت ماه سال ۱۳۵۸ توسط گروه فرقان، این روز به عنوان روز معلم نامگذاری شد.

معلمی شغل و حرفه نیست، بلکه ذوق و هنر توانمندی است و معلمی در قرآن به عنوان جلوه ای از قدرت لایزال الهی نخست ویژه ذات مقدس خداوند تبارک و تعالی است. در نخستین آیات قرآن که بر قلب مبارک پیغمبر اکرم (ص) نازل شد، به این هنر خداوند اشاره شده است:

اقرا باسم ربک الذی خلق، خلق الانسان من علق، اقرأ و ربک الاکرم، الذی علم بالقلم، علم الانسان ما لم یعلم. (علق: ۱ـ ۵)

بخوان به نام پروردگارت که جهانیان را آفرید. انسان را از خون بسته سرشت بخوان ! و پروردگارت کریمترین است همان که آموخت با قلم، آموخت به انسان آنچه را که نمی دانست.

در این آیات خداوند، خود را «معلم» می خواند و جالب این که معلم بودن خود را بعد از آفرینش پیچیده ترین و بهترین شاهکار خلقت، یعنی انسان آورده است.مقام معلم بودن خدا، بعد از آفرینش قرارداد.

خواندن این مطلب پیشنهاد می شود :  مزار امیرکبیر کجاست؟

این روز عزیز را به تمامی معلمین گرانقدر و اساتید ارزشمند کشور عزیزمان ایران تبریک عرض می نماییم.

https://monajemi.ir/?p=17596

لطفا با ارسال نظرات خود ما را در پیشبرد اهداف مشایعت فرمایید.