کارکنان، متخصصان، برای هدایت سازمانهای فرهنگی و اجتماعی علاوه بر شناخت و یادگیری اصول و مبانی نیاز به این دارند که از افراد، فرهنگ و عناصر فرهنگی و مفاهیم اجتماعی آن شناخت داشته باشند تا بتوانند با تلفیق و ترکیب تمامی آنها با آگاهی و شناخت، توانمندی و مهارت، درایت و دور اندیشی سازمانهای کاری خود را هدایت، نظارت و سرپرستی کنند.
بدیهی است که ویژگی مدیران فرهنگی بر گرفته از فرهنگ جامعه و نیز قوانین کشوری و محلی تعیین و ابلاغ می شود و مدیران بایستی بر همین اساس به وظایف خود عمل نمایند .
ویژگی های لازم برای اداره سازمانهای فرهنگی کشور و به عبارتی ویژگی های اصلی مدیران فرهنگی در کشور بایستی شامل موارد زیر باشد :
۱) مدیر فرهنگی بایستی اهل علم و تحقیق باشد.
۲) میل به تکامل و پیشرفت داشته باشد .
۳) به آزاد اندیشی در امور فرهنگی اعتقاد داشته باشد .
۴) اعتقاد به امنیت داشته و امنیت در بُعد سازمانی را ایجاد نماید .
۵) به امنیت اجتماعی اهمیت قایل شود .
۶) عدالت خواه بوده و نوع دوست (انسانگرا) باشد .
۷) اعتقاد به مشارکت مردم داشته باشد .
۸) پایبندی به فرهنگ ملی را داشته باشد .
۹) دین مدار و متدین باشد .
۱۰) وجدان کار داشته و معتقد به نظم و قانون باشد .
۱۱) آشتی ناپذیری با کفر و استکبار را دارا باشد .
۱۲) قدرت استدلال و استنتاج کافی را دارا باشد .
۱۳) جامعنگر و آینده نگر باشد .
۱۴) استقلال فکری و نوآوری و خلاقیت ذهنی داشته باشد .
۱۵) آشنایی کافی با نظریه ها و تئوریهای فرهنگی را داشته و عناصر تشکیل دهنده فرهنگ را بشناسد.
۱۶) دارا بودن شناخت کافی از سازو کارهای تبادل فرهنگی .
۱۷) آشنایی با تأثیر متقابل عوامل فرهنگی و غیر فرهنگی را داشته باشد .
۱۸) با روند تحولات جهانی بر فرهنگها آشنایی داشته باشد .
۱۹) ابزارهای جدید ارتباطی و فرهنگی را بشناسد .
۲۰) رعایت اخلاق اسلامی و خود شناسی را سرلوحه کار خود بداند .
۲۱) اعتماد به نفس و وجاهت اجتماعی داشته باشد .
۲۲) در انجام فرایض دینی و مسوولیت پذیری پیشگام باشد .
۲۳) صریح و صمیمی در روابط و انعطاف پذیر باشد .
۲۴) در تصمیمگیری بر اساس مطالعه و به دور از پیش داوری عمل نماید .
۲۵) عمل بر اساس برنامه و قاطعیت در اجرای تصمیمات مطلوب را مد نظر داشته باشد .
۲۶) اجتناب از عمل زدگی و تلاش در جهت کسب تخصص در زمینه فعالیتهای سازمان را در اولیت قرار دهد .