پس از گسترش طرفداران عکس‌های سلفی، حالا دابسمش (تصویرگذاری روی صدا) مُد شده و اینطور که پیداست، ایرانی‌ها جزو بیشترین سازندگان دابسمش‌ها در جهان هستند و تب آن روز به روز بین آنها در حال بیشتر شدن است.

 اگر تا همین یک سال پیش گرفتن عکس‌های سلفی و منتشر کردن آنها در شبکه‌های مجازی بین ایرانی‌ها مد بود، حالا سلفی‌های ویدیویی، تب جدید بین کاربران ایرانی شبکه‌های اجتماعی مجازی است؛ البته با یک تفاوت.

اگر موج گرفتن عکس‌های سلفی بین کاربران ایرانی و خارجی بویی از واقعیت داشت و تصویرهای واقعی آدم‌ها، این‌بار یک نرم‌افزار به نام «دابسمش» dubsmash (تصویرگذاری روی صدا)، نوع گرفتن سلفی و البته سلفی‌های ویدیویی را عوض کرده است؛ نرم‌افزاری که کاربران در چند ثانیه آن را روی تلفن‌های همراهشان نصب می‌کنند و بعد می‌توانند از خودشان ویدیو بگیرند، صدای افراد مختلف را روی آن میکس و به جای گوینده لبخوانی کنند.

تا اینجای کار همه‌چیز عادی است؛ میلیون‌ها ویدیویی که در ماه‌های گذشته در کشورهای مختلف ساخته شده و در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شده، نشان‌دهنده این عادی بودن است اما این بار هم ایرانی‌ها، هم پیشتاز شده‌اند، هم دچار تب فراوان برای ساختن دابسمش‌ها. این بار هم تعداد زیادی صفحه در اینستاگرام و فیس‌بوک توسط ایرانی‌ها ایجاد شده و در آن روزانه تعداد زیادی ویدیوی دابسمش که توسط کاربران ساخته شده به اشتراک گذاشته می‌شود. بین ویدیوها مسابقه برگزار می‌شود، برنده معلوم و حتی جایزه‌ای هم برای فرد برگزیده انتخاب می‌شود. حالا و اینطور که پیداست ایرانی‌ها جزو بیشترین سازندگان دابسمش‌ها در جهان هستند و تب آن روز به روز بین آنها در حال بیشتر شدن است.

  • دابسمش چیست؟
خواندن این مطلب پیشنهاد می شود :  دانستنی هایی در باره یارانه

دابسمش (dubsmash) نام اپلیکیشنی برای گوشی‌های همراه با سیستم عامل IOS و اندروید است که کاربران با استفاده از آن می‌توانند تصویر خود را روی صدای دیگران بگذارند. مثلا کاربران می‌توانند دیالوگی را از یک فیلم سینمایی یا بخشی از یک ترانه انتخاب کنند و با آن لب بزنند. بعضی از این صداها قبلا توسط دیگر کاربران آپلود شده و کاربران می‌توانند از این صداها استفاده کنند و اگر هم خواستند از صدای کسی استفاده کنند که در آرشیو موجود نیست، می‌توانند خودشان فایل صوتی را آپلود کنند.

سال گذشته بود که کاربران اینترنتی با نرم‌افزار دابسمش آشنا شدند؛ وقتی سه برنامه‌نویس آلمانی با نام‌های «دورپل»، «کرنگ» و «تاسچیک» تصمیم گرفتند نرم‌افزاری را بسازند که چندی بعد به‌عنوان وسیله‌ای برای زنده کردن هنر لب زدن، آن هم برای عموم مردم با هر سلیقه‌ای شناخته شد.

نرم‌افزار دابسمش (تصویرگذاری روی صدا) مجموعه‌ای از نماهنگ‌های صوتی با کلام بسیار کوتاه را در بیش از ۴۰ دسته‌بندی گوناگون ازجمله موسیقی، گفتار متن فیلم‌ها، پویانمایی‌های مشهور، سخنرانی‌ها و … در اختیار کاربر قرار می‌دهد تا با هر طریقی که می‌خواهد روی آن لب بزند. یک دابسمش حداقل یک و حداکثر ۱۰ ثانیه زمان دارد و همین موضوع هم باعث شده است که هر روز به طرفداران این نرم‌افزار اضافه شود و حتی تعدادی از دابسمش‌های چند ثانیه‌ای را در کنار هم قرار دهند و به‌عنوان برترین دابسمش‌ها در شبکه‌های اجتماعی مختلف و به ویژه تلگرام و اینستاگرام، همخوان کنند.

تا قبل از ‌سال ۲۰۱۴ که این نرم‌افزار وجود نداشت، این کار به افرادی محدود می‌شد که تا حدی از صدا و تصویر سر درمی‌آوردند اما با ورود این اپلیکیشن، میلیون‌ها نفر در جهان آن را نصب کردند و دوبلور تصویری شدند.

خواندن این مطلب پیشنهاد می شود :  ﻣﻨﺎﺟﺎﺕ ﺯﯾﺒﺎﯾﯽ از شهید ﺩﮐﺘﺮ ﭼﻤﺮﺍﻥ

بر اساس آمار سایت دابسمش، تاکنون ۷۵ ‌میلیون نفر از ۱۹۲ کشور جهان این نرم‌افزار را نصب کرده‌اند. پروسه کار کردن با دابسمش به سادگی چند کلیک است و به همین دلیل در کمتر از چند ماه تعداد زیادی از دوستداران شبکه‌های اجتماعی به جمع هواداران این نرم‌افزار همراه اضافه شده‌اند. یکی از ویژگی‌های این نرم‌افزار این است که در آن حتما باید سن را بالای ۱۵ سال و قبل از ‌سال ۲۰۰۱ وارد کرد تا نرم‌افزار اجازه ورود و دانلود بدهد.

https://monajemi.ir/?p=16417

لطفا با ارسال نظرات خود ما را در پیشبرد اهداف مشایعت فرمایید.