طبیعت بکر، دشت های وسیع و سرسبز، هوای پاک، سکوت وصف ناپذیر و… همه و همه در منطقه زیبا در شرق گیلان بنام جواهردشت جواهری در خطه سرسبز گیلان است.

جواهردشت جواهری در خطه سرسبز گیلان است و در ۲۶ کیلومتری محله سیاهکلرود در شرق استان گیلان و در شهرستان رودسر واقع شده است.

برای رفتن به جواهر دشت از سیاهکلرود و خیاط محله، سجیدان و رودخانه سجیدان می گذریم و وارد چاشت خورلات (چاشت به معنی ناهار) که مکانی تفریحی و گردشی است می شویم.

فاصله سیاهکلرود تا جواهر دشت را از میان جنگل های انبوه و درختان سربه فلک کشیده و رودخانه و دره و کوه باید طی کنیم  و با این که باید از مسیر جاده خاکی بگذریم اما سرسبزی، این مشکل را هموار می کند و در یک چشم به هم زدن از مسیر ۲ ساعته رد شده و به محله زیبای جواهردشت می رسیم.

قهوه خانه های بین راهی محلی مناسب برای خوردن چای و استراحت است که معمولاً رانندگان دقایقی را درکنار یکی از آنها می ایستند. قبل از ورود به محله جواهردشت آستانه متبرکه «نقره عباس» در دشتی زیبا و وسیع قرار دارد که معمولاً اهالی و مسافران برای زیارت و سیاحت به آنجا می روند تا چشم انداز زیبای آن را ببینند.  کنار بقعه، محله و خانه های زیبای آن که با سقف های شیروانی روزبه روز در حال افزایش هستند را مشاهده می کنید که در گذشته تعداد خانه ها محدود بود اما هر روز خانه ای جدید بنا می شود.

خواندن این مطلب پیشنهاد می شود :  آبشار پیران (ریجاب)

در سراشیب سبزه زاران زمین های زیرکشت سیب زمینی و صدای دلنشین زنگوله های گوسفندان در حال چریدن برای هر بیننده تازه واردی جالب و تماشایی است. زمین های محصور شده با سیم خاردار و دیوارهای سنگی همه و همه نشانگر زیبایی و حد و مرزهای همسایگی و باغ های کشاورزی است.

جواهر دشت آب لوله کشی ندارد و مردم منطقه آب شرب خود را از چشمه های داخل محله تأمین می کنند. وسعت سبزه زاران و چمنزاران، بگو و بخند جوانان و مسافران تازه وارد، ورزش جوانان در سبزه زارها، منظره چریدن گاوها و گوسفندها و صدای زنگوله های آنان هر بیننده ای را بیشتر دلباخته و مشتاق می کند و طبیعت زیبا، باصفا و دیدنی جواهر دشت قلب ها را گرفتار و پایبند خویش می سازد. این همه نشاط و سرور و جنب و جوش را باید مرهون هوای سالم و روح بخش کوهستانی جواهر دشت بود.

خلاصه ایی از اطلاعات این منطقه را در زیر مشاهده کنید :

نام منطقه : منطقه کوهپایه ای جواهر دشت استان: گیلان
محدوده جغرافیایی : شهرستان رودسر، بخش کلاچای، دهستان سیاهکلرود، روستای جواهر دشت
نزدیکترین شهر به  جواهردشت : چابکسروکلاچای در شهرستان رودسر
نزدیکترین روستابه جواهردشت : جواهر دشت در دهستان سیاهکلرود
فاصله تا نزدیکترین فرودگاه : ۵۴ کیلو متر تا فرودگاه رامسر
فاصله تا نزدیکترین راه اصلی : ۲۴ کیلومتر
نوع جاذبه جواهردشت : جاذبه طبیعی (قله سماموس و جنگل)
اقلیم منطقه جواهردشت : خیلی مرطوب و معتدل
مساحت منطقه جواهردشت : ۱۰۰هکتار
توپوگرافی منطقه جواهردشت : ارتفاع ۱۷۰۰-۱۹۰۰متر و شیب بیشتر از ۲۰ درصد
پوشش گیاهی منطقه جواهردشت : درختان بلوط و اور
منابع آب موجود در جواهردشت : رودخانه، چشمه و چاه
فاصله تا مرکز استان : ۱۰۵ کیلو متر تا رشت
فاصله تا مرکز شهرستان : ۴۰ کیلومتر تا رودسر
در سفر به شمال کشور بازدید و بهره مندی از مناظر زیبا و طبیعت شگفت انگیز این منطقه را از دست ندهید .

https://monajemi.ir/?p=15625

لطفا با ارسال نظرات خود ما را در پیشبرد اهداف مشایعت فرمایید.