سرمایه‌انسانی مهمترین دارایی یک سازمان مدرن و پویای قرن حاضر است و بی­ تردید یکی از مهمترین عوامل دستیابی به توسعه پایدار می‌باشد.

امروزه با وجود  پیشرفت و نقش تکنولوژی در تحقق توسعه اقتصادی و صنعتی، نه تنها از اهمیت سرمایه انسانی کاسته نشده بلکه توجه به این موضوع به عنوان خالق و بکارگیرنده فناوری، ضرورتی روزافزون یافته است. به عبارت دیگر انسان‌­ها هم هدف توسعه و هم عامل آن محسوب بشمار می‌روند‌ و تحقق اهداف توسعه تا حد قابل توجهی به نحوه اداره و مدیریت این ثروت و منبع حیاتی بستگی یافته است.

هدف از مدیریت کارآمد منابع انسانی تأمین سرمایه انسانی با حداقل هزینه، پرورش و توسعه استعدادها و مهارت‌­های افراد، حفظ و نگهداری نیروهای لایق و ایجاد روابط مؤثر بین آنها و تأمین احتیاجات مادی و معنوی و جلب رضایت پرسنل است به گونه‌ای که همسویی لازم بین اهداف شخصی ایشان و اهداف سازمان ایجاد گردد.

سیستم مدیریت سرمایه انسانی مجموعه‌­ای جامع و یکپارچه از زیر سیستم‌های سازمانی است که با جمع‌آوری، ثبت و پردازش کلیه داده‌ها و اطلاعات  مرتبط با نیروی انسانی، مدیریت اثربخشی را برای مدیران ارشد سازمان مهیا می‌سازد. مدیران از طریق این سیستم اطلاعات غنی و پردازش شده را در اختیار خواهند داشت و از این طریق تصمیم‌­گیری و تعیین خط مشی­‌ها و برنامه‌ریزی‌های استراتژیک تسهیل می‌گردد.

خواندن این مطلب پیشنهاد می شود :  نظریه مداخله آرجریس

https://monajemi.ir/?p=15501

لطفا با ارسال نظرات خود ما را در پیشبرد اهداف مشایعت فرمایید.