وقتی کارمندی در اداره، درآمد خوبی دارد و یا ارتقاء مقام پیدا می کند و یا درجات تحصیلی بالاتری را کسب می نماید، همکاران دیگر ممکن است به او حسودی کنند. حسادت در محیط کار ممکن است به صورت نگاه‌های حسادت‌آمیز، توصیف‌های ناخوشایند یا تلاش برای از بین بردن موفقیت قربانی جلوه کند.

چه شما کسی باشید که حسادت می‌کند و یا چه کسی که مورد حسادت دیگران واقع شده است، غلبه بر آن بسیار ضروری است تا بتوانید محیط کار سالم و مثبتی داشته باشید.

  • حسادت پذیرفتنی

گرچه حسادت به طور کلی احساسی مخرب است، اما گاهی اوقات خوب است. مثلا موفقیت همکارتان می‌تواند به شما انگیزه بدهد تا سعی کنید استعدادهای بالقوه خودتان را کشف و پیشرفت کنید و به جای اینکه در مرداب حسادت فرو بروید، به فرد موفق همچون الگویی نگاه و تلاش‌تان را بیشتر می‌کنید.

  • استراتژی‌هایی در برابر حسادت

اگر یکی از همکارانتان شروع به حسودی نسبت به شما کرد، بهتر است تخم این حسد را تا قبل از اینکه رشد کند، از بین ببرید. می‌توانید ویژگی‌های مثبتش را به او یادآوری و تائید کنید. موفقیت‌های کاری‌اش را به یادش آورید و اینکه چه استعدادهایی دارد و در برابر او نسبت به موفقیت‌هایتان فروتن باشید. خودتان نیز به دیگران حسادت نورزید؛ زیرا این حس از سوی دیگران بسیار زود تشخیص داده می‌شود. اگر شما رفتاری منفی نسبت به همکارانتان از خود بروز دهید، مطمئن باشید همین برخوردها را نیز خواهید دید. 

  • حسادت مخرب

گاهی اوقات ممکن است کارمندی قصد کرده باشد اوضاع خوب و احتمالا موفقیت‌هایتان را از بین ببرد. با قصد او بدون شعله‌ور‌کردن آتش حسادتش مقابله کنید. مثلا اگر او از شما بدگویی می‌کند، رفتارش را با شایعه‌پراکنی در مورد او تلافی نکنید. به جای این کار به او توجهی نکنید و همچنان به کار خود با پشتکار ادامه دهید. اگر دیدید مدام علیه شما کارشکنی و بر سر کارتان موانعی ایجاد می‌کند، بدون اینکه با او درگیر شوید، دفترچه‌ای برداشته و تاریخ و جزئیات رفتار او را یادداشت کنید و در مورد او مدرک به اندازه کافی جمع کرده و پیش مدیر رفته و از او شکایت کنید.

  • روش‌های مدیریت
خواندن این مطلب پیشنهاد می شود :  تحلیل رفتار متقابل

مدیریت می‌تواند به حذف یا کاهش حسادت در محل کار با برقراری ارتباط مناسب بین کارمندان کمک کند. مدیران باید با همه کارمندان منصفانه رفتارکنند و هرگز بین آنها فرق نگذارند. درواقع اگر قرار است کارمندی ارتقا بگیرد، او باید با لیاقتی که از خود نشان می‌دهد، پیشرفت کند و چنانچه کسی قصد غیبت و بدگویی داشت، بلافاصله او را از این کار منع کرده و اگر دست از رفتار خود برنداشت، او را از محیط کار دور کند؛ زیرا موجب کارشکنی و کم شدن بازده شرکت می‌شود.

( برگرفته از سایت نشریات جام جم)

https://monajemi.ir/?p=15307

لطفا با ارسال نظرات خود ما را در پیشبرد اهداف مشایعت فرمایید.