دریاچه چشمه سبز گلمکان دراستان خراسان رضوی و در دامنه شمالی رشته کوه بینالود (شمال استان خراسان رضوی) واقع و مشرف بر حوضه آبریز رودخانه گلمکان می‌باشد. این دریاچه کوهستانی که در ارتفاع ۲۵۰۰ متری از سطح دریا واقع شده، یکی از نقاط جذاب و دیدنی است . چشمه حدود ۲۰ کیلومتری روستای بزرگ گلمکان واقع است و بوسیله دیواره های کوهستانی احاطه شده است و در یکی از بلندترین نقاط رشته کوه بینالود قرار دارد.

اهمیت چشمه سبز به هوای مناسب و مطلوب آن است و عوام این چشمه را چشمه سوز  می خوانند و در متون از آن با نام « چشمه سو» و «چشمه سبز » و به نظر می رسد که غرض از « چشمه سو» ی شاهنامه همین چشمه باشد ‌چرا که مردم خراسان عموما  “سبز” را “سوز” تلفظ‌ می کنند.

“گلمکان” به لحاظ لغوی به مکان رویش گل گفته می شود این شهر در گذشته به گورمکن مشهور بوده که قدمت آن به پیش از اسلام باز می گردد. این دریاچه ۱۵ هکتار مساحت دارد و از آب این دریاچه برای آبیاری باغات و اراضی کشاورزی استفاده می شود و در دریاچه ماهی های بزرگ و کوچک نیز وجود دارد که بعضا گردشگران را برای ماهیگیری جذب می کند.

از کوههای مهم منطقه می توان به کوه تخته چهار باغ، کوه کشوه، قله سیاه سنگ، قله شیر باد، قله بینالود اشاره کرد همچنین آب و هوای معتدل سرد منطقه گلمکان مکان مناسبی برای رویش گیاهان دارویی چون بادام کوهی، خار شتر، زیره ، کاسنی و بابونه است. این مکان زیست گاه حیواناتی چون بز کوهی، آهو، گراز، عقاب و کبک است که سازمان محیط زیست برای حفاظت از این حیوانات نقش بسیار مهمی را ایفا می کند.

خواندن این مطلب پیشنهاد می شود :  دریاچه چورت

 برای سفر به چشمه سبز جاده آسفالت مشهد- قوچان  به حدود ۴۰ کیلومتر به سمت گلمکان ۱۰ کیلومتر و از گلمکان تا چشمه سبز حدود ۲۰ کیلومتر راه  کوهستانی ناهموار است.

https://monajemi.ir/?p=14701

لطفا با ارسال نظرات خود ما را در پیشبرد اهداف مشایعت فرمایید.