نام پوتراجایا پس از اولین نخست وزیر مالزی، تونکو عبدالرحمان پوترا و از روی نام او بر این شهر گذاشته شد. در زبان مالایی،واژهٔ «پوترا» که از سانسکریت ریشه گرفته، به معنی پادشاه و «جایا» به معنی عالی‌مقام یا پیروزمند است.

از زمان بنیان تا به امروز این شهر نوین همچنان دستخوش پیشرفت همه‌جانبه و گسترده بوده است. توسعه شهر در سال ۱۹۹۷ در پی بحران اقتصادی کشورهای جنوب شرقی آسیا دچار وقفه شد.

 

 این شهر در سال ۱۹۹۶ بدستور مهاتمیرمحمد نخست وزیر وقت مالزی ساخته شد و از نظر اداره سیستم های شهری به شهر هوشمند تشبیه شده است و توسط دوربین های مداربسته مدیریت می شود و این شهر بر پایه مولتی مدیا ساخته شده است و نظم و انضباط و زیبائی های آن واقعا دیدنی است و معماری ساخت آن نیز ترکیبی از معماری اسلامی و مدرن غربی است . این شهر به شهر قانون مشهور است.

 پوتراجایا پایتخت جدید سیاسی مالزی محسوب می شود و کارکنان دولت عمدتا در این شهر زندگی می کنند ساختمان های شیک و خیابانهای زیبا و عریض و بعضا سنگ فرش شده که زیبائی خاصی دارد  نظر هر بازدید کننده ای رو به خود جلب می کند  و از ترافیک موجود در سطح شهر هم خبری نیست و اتومبیل ها به راحتی و بدون توقف در حرکت هستند.

 در مرکز این شهر دریاچه مصنوعی ایجاد شده که پل های زیبائی بر روی آن ساخته اند که از معماری های مختلف بهره گیری شده مثلا پل پوترا از معماری پل خواجو ایران الگو برداری شده و طول آن ۴۳۵ متر است . این شهر دارای ۸ پل بسیار زیبا می باشد پل‌های کابلی و معلق پوترا‌جایا بر فراز دریاچه مصنوعی شهر تکنولوژی پل سازی این کشور را برای بیننده تداعی می‌کند. بعضی از ساختمانهای اطراف دریاچه هم شبیه سازی شده اماکن مشهور دنیا نظیر تاج محل و معماری ایتالیائی ونیز … هستند. 

خواندن این مطلب پیشنهاد می شود :  صنعت گردشگری در آلمان

 مسجد بزرگی هم در حاشیه این دریاچه قرار دارد که بسیار زیبا ساخته شده و ارتفاع مناره آن حدود ۱۱۶ متر هست . مسجد پوترا یا مسجد با مناره صورتی رنگ است و گفته می شود نزدیک ۱۵۰۰۰ نفر ظرفیت دارد و افراد غیر مسلمان هم با پوشیدن پوشش اسلامی ( یه چیزی شبیه حوله حمام!!) که در مدخل ورودی هتل به آنها داده می شود می توانند از این محل بازدید کنند.این مسجد با الهام از معماری ایرانی صفویه در داخل دریاچه ساخته شده و تنها از یک ضلع به خشکی راه دارد رنگ صورتی مسجد با سنگ های گرانیت کف و درب های چوبی جلوه ای متفاوت به این مسجد داده است .

 این شهر یکی از پایتخت‌های جنوب‌ شرق آسیاست اما در آن توسعه بی‌رویه حاشیه شهر وجود ندارد. خانه‌ها باید رنگی را که برای آنها مشخص شده است، داشته باشند و در هیچ خانه‌ای حصار (فنس) وجود ندارد و مقامات شهر سعی می‌کنند در آن یکپارچگی و استانداردهای خاصی که تعریف شده است به دقت اجرا شود. این شهر در مقایسه با شهرهای جاکارتا و بانکوک که در آنها معماری هوای باز را از ساکنان  می‌گیرد یک بهشت به حساب می‌آید.   البته کوالالامپور همچنان به‌عنوان پایتخت ملی و قانونی مالزی به شمار می‌رود. 

۶

شاید بتوان گفت پوتراجایا را می‌شود با پایتخت‌های مصنوعی دیگر جهان، برزیلیا و کانبرا مقایسه کرد اما نکته اینجاست که پوتراجایا مانند هیچ‌کدام از این دو نیست. پوتراجایا با کلانشهری به نام کوالالامپور که یکی از شهرهای مشهور جهان است تنها ۲۵ کیلومتر فاصله دارد و به‌گونه‌ای خود حومه این شهر به حساب می‌آید؛ حومه‌ای مدرن، از لحاظ اداری و سیاسی بسیار مهم و بسیار آرام.در مرکز شهر با استفاده از جریان هدایت‌شده آب، یک جزیره ایجاد شده است.

خواندن این مطلب پیشنهاد می شود :  گردشگری معدنی

در این شهر پلیس یا دیده نمی شود و یا  آنقدر حضورشان کم است که  آن را احساس نمیکنید و کل شهر توسط دوربین کنترل و هدایت میشود. البته سکونت ۵۰۰ هزار نفر در این شهر پیش بینی شده که در حال حاضر ۳۵۰ هزار نفر در آن سکونت دارند و ۷۵ هزار نفر هم  روزانه تردد دارند . پوتراجایا اگرچه یک تجربه موفق محسوب می شود اما هنوز هم مالزیایی ها نگران شلوغی پایتخت اصلی شان کوالالامپور هستند .چرا که پوتراجایا، به عنوان مرکز اداری برای دولت فدرال مالزی تاحدی  از تراکم فزاینده داخل پایتخت کاسته است اما بازگشت کارکنان ساکن کوالالامپور از پوتراجایا همچنان معضل ترافیک را در محورهای ورودی به این شهر باقی گذاشته است و مقامات تلاش دارند تا با بالابردن جذابیت های زندگی در پوترا جایا از این معضل بکاهند .

ساختمانهای شیک و خیابانهای زیبا و عریض و سنگ فرش شده که زیبائی خاصی دارد که نظر هر بازدید کنندها و توریستها رو به خود جلب کرده است .شهر پوترا جایا در ۲۰ کیلومتری فرودگاه بین المللی کوالالامپور قرار دارد .جالب است بدانید دولت مالزی برای احداث این شهر و برای هموار کردن زمین ۳ سال و ۶ ماه زمان صرف کرد که به جای درختان پالم بناهای زیر بنایی را اجرا کنند . این شهر جدید مانند جزیره ساخته شده و تمام آبهای این جزیره ساختگی را از دریاها کانال کشی شده و به این شهر منتقل کردند عمق اب جزیره بین ۱۵ متر تا ۱۸ میباشد و برای در جریان بودن آب حدود ۶۰ توربین در داخل آن راه اندازی شده است .

خواندن این مطلب پیشنهاد می شود :  روستای رمانتیک و گردشگری ایزه

نما سازی خیابانها به شکلی است که هر خیابان شکل خاصی از چراغ های شهری را دارا می باشد و چراغهای سطح زمین هم چنان اند که در مناسبتها می توان آنها را برداشت و میدانی بزرگ برای تجمعات درست کرد . 

نمادهای این کشور شامل :۵ پل برتر دنیا پل گلدن گیت(امریکا) پل الکساندرا یا ( پل ارزوها)پل سیدنی پل رتردام هلند وبزرگترین پل پوتراجایا پل خواجو اصفهان است .ضمنا برای رفتن به پوتراجایا از میدان KL قطار به مقصد فرودگاه وجود دارد که می توان از آن استفاده کرد وکرایه تقریبی تاکسی از پوتراجایا به میدان KL حدود ۲۵ رینگیت است . از ایستگاه قطار به مرکز پوتراجایا هم اتوبوس های مختلفی وجود دارد که با پرداخت حدود ۲ رینگیت می توان به مرکز پوتراجایا ( مسجد جامع) یا اسکله کروز دسترسی پیدا کرد.

از طرفی فاصله پوتراجایا تا مرکز شهر کوالالامپور حدود ۳۵ کیلومتر یعنی چیزی حدود ۳۷ دقیقه رانندگی به سمت جنوب است.  این فاصله نزدیک این شهر را به یکی از مناطق گردشگری یک روزه تبدیل کرده، شهری که می توان با صرف وقت اندک به آن رسید و از زیبایی هایش لذت برد.اگر به این شهر سفر کردید حیف است دید زیبای میدان اصلی شهر  در شب را از دست بدهید. محلی که در آن کاخ ریاست جمهوری و مسجد پوترا قرار دارد. چراغ های زیبا و رنگارنگ این دو ساختمان جلوه زیبایی به شب های پوتراجایا می دهند.

https://monajemi.ir/?p=14104

لطفا با ارسال نظرات خود ما را در پیشبرد اهداف مشایعت فرمایید.