“ویلبر” و “اورویل رایت” دو مخترعی بودند که در ۱۷ دسامبر ۱۹۰۳ توانستند با موفقیت اولین هواپیما را به پرواز درآورند؛ اما این موضوع ده سال طول کشید تا در ششم صفر ۱۳۳۲ مصادف با ۱۴ دی ماه ۱۲۹۲ و ۴ ژانویه ۱۹۱۴ در زمان احمدشاه قاجار اولین هواپیما در آسمان ایران به پرواز درآید.
نخستین هواپیمایی که بر فراز آسمان ایران به پرواز در آمد “بلریو۱۱” بود. این هواپیما در سال ۱۲۹۲ خورشیدی، و ۴ ژانویه ۱۹۱۴ در زمان احمدشاه قاجار، در آسمان ایران به پرواز درآمد.
خلبان این هواپیما یک لهستانی به نام “کوزمینسکی” بود که قطعات مجزای هواپیمای “بلریو۱۱” را از روسیه به تهران آورد و پس از سرهم کردن آن، اولین پرواز را بر فراز تهران انجام داد.
نخستین مکانی در ایران که یک هواپیما در آن به زمین نشست میدان مشق (محل فعلی وزارت امور خارجه و نیروی انتظامی) بود و به دلیل این که هنوز در آن زمان فرودگاه در کشور وجود نداشت این مکان به وسیله خلبان روس به ناچار به عنوان محل فرود در نظر گرفته شد.
گفته می شود این هواپیما در جریان پرواز نمایشی خود دچار حادثه شده اما به خلبان آسیبی نمی رسد. خلبان پس از تعمیر هواپیما، یکبار دیگر در اطراف شهر تهران، هواپیمای خود را این بار با موفقیت به پرواز در می آورد.
عکسی که در زیر مشاهده می کنید یک سند تاریخی از هواپیمای کوزمینسکی پس از اولین پرواز است؛ در این عکس احمدشاه قاجار در کنار جمعی از ملازمان با خلبانی که احتمالا “کوزمینسکی” باشد در مقابل دوربین ایستاده اند.
این عکس همان عکسی است که گفته شده است احمدشاه و درباریان با هواپیما گرفته اند و در روزنامه “ایلوستراسیون” فرانسه منتشر شده است.
نخستین هواپیمایی که ایران خریداری کرد، هواپیمای یونکرس-اف ۱۳ ساخت کشور آلمان بود که در سال ۱۳۰۱ خورشیدی از نمایندگی شرکت یونکرس در تهران برای ارتش خریداری شد تا از آن به عنوان هواپیمای ارتباطی و ترابری نظامی بهره برداری شود.
همچنین سرهنگ احمدخان نخجوان نخستین خلبان ایرانی بود. او به همراه نخستین دسته از افسران ارتش در تاریخ ۱۳ خرداد ۱۳۰۲ برای آموزش خلبانی به فرانسه اعزام شد و نخستین ایرانی بود که توانست دوره خلبانی را گزرانده و گواهینامه خلبانی را دریافت کند.
نخستین پرواز مستقل او در تاریخ ۱۶ دی ۱۳۰۳ خورشیدی انجام شد. او همچنین نخستین خلبان ایرانی بود که در تهران فرود آمد (پنجم اسفند ۱۳۰۴ خورشید).
احمدخان نخجوان همچنین پیشگام پرواز در مسیر طولانی پاریس – تهران نیز بود و نخستین امیر خلبان در ایران محسوب می شود.
( برگرفته شده از سایت تین نیوز)