حقوق مصرف کنندگان آخرین چیزی است که موقع خرید به آن فکر می کنیم ولی به نظر متخصصان مهم است که از پیش حقوقمان را بشناسیم و به این ترتیب از جرو بحث های ناراحت کننده و طولانی بعدی اجتناب کنیم.

پرتغال کشوری است که از نظر حمایت از مصرف کنندگان قوانین خوبی دارد و از این نظر بین بهترین های اروپاست اما در عین حال هرچند این قوانین موجودند اما بسیاری از آن آگاه نیستند و یا نمی دانند چگونه آنها را بکار برند.

پائولو فونسکو از اعضای انجمن حمایت از مصرف کنندگان در پرتغال توصیه می کند که پیش از هرچیز باید سعی کنیم فروشنده را بشناسیم. وی می گوید: “باید درمورد آنها و محصولی که می خواهیم بخریم اطلاعات داشته باشیم.

قوانین جدیدی هم برای خرید های اینترنتی در راه است. تا ماه ژوئن سال ۲۰۱۴ همه کشورهای اتحادیه اروپا تدابیر جدیدی برای دفاع از حقوق مصرف کنندگان درنظر گرفتند. برای مثال وقتی مشتری نظرش را عوض می کند، اکثراً مغازه ها مجبور نیستند پولش را پس بدهند، ولی بر روی تارنما این موضوع متفاوت است.

در گذشته مشتریان اینترنتی هفت روز مهلت دارند که کالای خریداری شده را به هر دلیلی پس بفرستند. این زمان در قانون جدید ۱۴ روز شد. به علاوه فروشنده باید در عرض دو هفته پول خریدار و هزینه ارسال کالا را پس بدهد و اگر قرار است مشتری پول برگرداندن جنس را بدهد، این موضوع باید از ابتدا روشن شده باشد. همچنین هزینه های اضافی هنگام پرداخت با کارت بانکی روی اینترنت که بصورت پنهان یا روشن برداشته می شود قطع خواهد شد.

خواندن این مطلب پیشنهاد می شود :  بزرگداشت ابوریحان بیرونی

در عین حال انتظار طولانی و پرخرج مشتریان ناراضی پس از خرید، پشت خطوط تلفنی هزینه بردار شرکت ها ، دیگر به گذشته تعلق دارد. از این پس شرکت ها باید قیمت پایه سرویس تلفنی را رعایت کنند.

انجمن دفاع از مصرف کنندگان در پرتغال برای هماهنگی قوانین در سطوح مختلف تلاش می کند و می کوشد تا برخی از قوانین داخلی که از تدابیر جدید سخت تر بوده اند، در مقایسه با هم متعادل تر شوند.
قوانین جدید بر شرکت های فروشنده تأثیراتی خواهد داشت، بخصوص در کشورهایی که حمایت از مصرف کنندگان در آن ها حداقل است. با این حال بسیاری از فروشندگان باید پذیرفته باشند که مشتری راضی یعنی خرید و فروش بیشتر.

افزایش آگاهی درباره حقوق مصرف کنندگان در بسیاری از کشورها اولویت یافته است زیرا وقتی که مشتری خوشحال باشد اقتصاد نیز تقویت می شود.

https://monajemi.ir/?p=13773

لطفا با ارسال نظرات خود ما را در پیشبرد اهداف مشایعت فرمایید.