ارگ راین، هم ولایتی ارگ بم است؛ یعنی اینکه در ۱۰۰ کیلومتری شهر کرمان و در مسیر کرمان به بم قرار گرفته است و بنابراین از جهات مختلف شباهت زیادی به ارگ بم دارد و درست مثل آن یک ارگ مسکونی به شمار می‌رود . 

ارگ رایِن یکی از بزرگ‌ترین بناهای خشتی جهان است و این بنای تاریخی بزرگ با مساحتی بیش از بیست و دو هزار مترمربع، دومین بنای خشتی بزرگ جهان بعد از ارگ بم است که هرساله میزبان هزاران گردشگر داخلی و خارجی است .

نقشه قلعه تقریباً مربع شکل و با چندین برج در اطراف مزین شده‌است . دور تا دور قلعه را حصاری در برگرفته که ارتفاع آن بیش از ده متر است . تنها ورودی قلعه از جبهه شرقی است که با سر در بزرگ و باشکوه به محوطه داخلی راه دارد.عناصر قلعه عبارت‌اند از بازار، اصطبل (تابستانی و زمستانی)، زورخانه، خانه‌های اعیانی و محله عامه نشین. این قلعه بخش عامه نشین و اعیان نشین دارد و فضاهای معماری مورد نیاز مردم مانند زورخانه، مسجد و اصطبل در آن دیده می‌شود. مصالح کلی آن خشت خام است.

 

 مثل اغلب قلعه‌های ایران، تاریخ ساخت این قلعه نیز دقیقا معلوم نیست، ولی به احتمال زیاد در دوران پیش از اسلام و مشخصا در زمان ساسانیان ساخته شده است. بنابراین عمر آن نباید از ۱۵۰۰ سال کمتر باشد و چه بسا به ۱۸۰۰ سال و بیشتر هم برسد. گفته‌اند که وقتی اعراب مسلمان به ایران حمله بردند و به ناحیه کرمان رسیدند، با وجود فتح کرمان و مناطق همجوار آن نتوانستند به راین راه پیدا کنند، زیرا قلعه آن بسیار مستحکم و نفوذناپذیر بود.

خواندن این مطلب پیشنهاد می شود :  ماسوله خراسان

 ارگ راین که در جنوب شرقی شهر راین و بر فراز تپه‌ای نه چندان بلند واقع شده، با ۲۰ هزار متر مربع مساحت، دومین بنای خشتی جهان پس از ارگ بم به حساب می‌آید. نقشه این ارگ به صورت مربع است و باروی دورتادور آن ۱۰ متر بلندا دارد. درون ارگ نیز از بخش‌هایی چون خانه‌های اعیانی، محله عامه نشین، بازار، مسجد، زورخانه، اصطبل و بخش حاکم نشین تشکیل شده که این بخش اخیر دارای حصار و دروازه‌ای جداگانه است.

اگر به ارگ راین بروید، درست مانند این است که به شهر ارواح سفر کرده باشید، چون همه چیز در جای خود تقریبا صحیح و سالم باقی مانده اما از جریان زندگی خبری نیست. ناگفته نگذاریم که راین از مناطق خوش آب و هوای استان کرمان است و در نزدیکی ارگ راین باغ‌های فرح‌انگیزی وجود دارند.

اگر به کرمان سفر داشتید علاوه بر ارگ معروف بم از ارگ راین هم بازدید و برای لحظاتی در تاریخ زیبای ایران کهن سیر و سفر کنید .

( با تشکر از جناب آقای مسعود مقدس برای مطلب ارسالی)

https://monajemi.ir/?p=11931

لطفا با ارسال نظرات خود ما را در پیشبرد اهداف مشایعت فرمایید.