یکی از دغدغه‌هائی که ذهن مدیران موسسات به ویژه واحدهای صنعتی را به خود مشغول کرده است ، وجود مسائلی در قسمت‌ها است که توسط روسا و سرپرستان اداره می‌شود .  اگر بتوان عملیات را در هریک از قسمت‌های موسسه به درستی، با روش‌های صحیح اقتصادی و بی خطر انجام داد و روابط بین افراد هم خوب باشد و سرپرستان قادر باشند مسائل قسمت خود را حل کنند و به مدیریت منتقل نکنند، در حقیقت بخش عظیمی از مشکلات مدیریت کاهش پیدا می‌کند .

  طبق تحقیقات انجام شده در کشورهای صنعتی ، کلید انجام چنین کاری به صورت مهارت‌های اساسی سرپرستی بدست سرپرستان و روسای قسمت‌ها داده شده است.

در کشورهای صنعتی مثل امریکا ، انگلیس ، ژاپن و کانادا برای استفاده صحیح از این کلید ، آموزش‌هائی از طریق برنامه هایTraining Within Industry)  TWI) در جهت کمک به افزایش مهارت‌های سرپرستان مورد استفاده قرار می‌گیرد .

 اگر سرپرستان قسمت‌ها ، مهارت‌های اساسی ذکر شده زیر را بدست آورند بخش عظیمی از مشکلات مدیریتی آنان  از میان خواهد رفت :

  •   یکی از مهارت‌های اساسی اینست که : سرپرست یک گروه از افراد باید بداند چه راههائی برای ایجاد رابطه خوب با آنها وجود دارد و به چه طریق مسائلی را که پیش می‌آید یا موجود است حل کند.
  •   سرپرست باید مهارت در آموزش دادن به افراد و انتقال اطلاعات به آنها را داشته باشد و بتواند با یک طرح ساده، نیازهای آموزشی آنها را تعیین و تامین نماید.
  •   سرپرست باید مهارت در مطالعه روش انجام کارها را داشته باشد و بتواند با تکنیکی علمی ولی ساده، بهترین و ساده ترین روش انجام کارها را با خلاقیت پیدا کند.
  •   سرپرست باید مهارت در شناسائی کانون‌های خطر در محیط کارش را داشته و در جهت پیشگیری از سوانح اقدام و به افراد خود آموزش دهد.
خواندن این مطلب پیشنهاد می شود :  آیا شما یک کارآفرین هستید؟

  هریک از مهارت‌های ذکر شده، در دوره های کوتاه مدت به سرپرستان و روسا آموزش داده می‌شود و همگی هم نسبت با این امور مدیریتی ، با یک روش و زبان مشترک آشنا شده و عمل میکنند. البته مهارتهای دیگر هم برای سرپرستان وجود دارد که برحسب اولویت میتواند مورد استفاده قرارگیرد.

https://monajemi.ir/?p=1190

لطفا با ارسال نظرات خود ما را در پیشبرد اهداف مشایعت فرمایید.