تشریفات و پذیرایی در بسیاری از موارد از حساسیت بالایی برخوردار بوده و به ویژه این امر در مناسبات دیپلماتیک و سیاسی دولتها با یکدیگراز اهمیت بالایی برخوردار است و رعایت آنها الزامی و عدم رعایت آنها می تواند موجب ترسیم ناخوشایند ذهنی و بعضا خدشه در روابط را فراهم نماید .
برخی از اصول و آداب تشریفات و پذیرایی به شرح زیر می باشد :
- برنامه ریزی و ارائه خدمات لازم برای بازدید میهمانان داخلی و خارجی و گروههای مختلف.
- برنامه ریزی پذیرایی از میهمانان سازمان و شرکت با کمک واحدهای مربوطه.
- ذخیره جا در هتل، استقبال، همراهی، بازدیدها ، جلسه و سفرهای داخلی.
- برنامه ریزی به منظور برگزاری سمینارها، گردهمایی ها ، کنفرانسها.
- برنامه ریزی و برگزاری برنامه های فرهنگی، هنری و برپایی جلسه های سخنرانی.
- برنامه ریزی و برگزاری سالگردها و مراسم ویژه و همچنین مراسم افتتاح و کلنگ زدن.
- ایجاد تسهیلات لازم برای گردشهای دسته جمعی کارکنان و بازدید ایشان از سازمانهای مختلف.
- نظارت بر پوشش تبلیغاتی محوطه سازمان و تمام مراسمی که از سوی سازمان و شرکت برگزار می شود.
- ارایه خدمات پشتیبانی جلسه های مصاحبه مطبوعاتی عمومی و خصوصی.
- برنامه ریزی و تدارک تشریفات لازم در سفرهای رسمی مقامات سازمان و شرکت و هیات های اعزامی به داخل و خارج.
- برنامه ریزی و ارایه خدمات لازم در برگزاری نمایشگاهها.
- تهیه هدایا و یادبودهای لازم برای میهمانان در مراسم ومناسبتهای مختلف.
- ارایه خدمات لازم در برگزاری نشستها و دیدارهای داخلی بین کارکنان و مسوولان و جلسه های مقامهای شرکت با مدیران. و سهامداران در راستای تقویت حسن تفاهم بین نیروی انسانی و دستاندرکاران و سهامداران و تبادل نظر در مورد سیاستهای کلی سازمان و شرکت.
- توزیع کارتهای تبریک و تسلیت و ارسال گل به مناسبتهای مختلف .
- نظارت بر امور باشگاههای شرکت و سازمان .
- برنامه ریزی برای اوقات فراغت کارکنان با همکاری با مراکز رفاهی و ایجاد مراکز تفریحی و ورزشی برای کارکنان و خانواده ایشان .
- تهیه فهرست اسامی مقامات مملکتی و محلی، مدیران، اعضای هیات مدیره، شرکا و صاحبان سهام .
- تهیه فهرست سالروزها و مراسم ملی و مذهبی .برنامه ریزی و طراحی و اجرای امور پشتیبانی و همکاری و نظارت در مراسم و تجمعات واحدهای مختلف سازمان با همکاری واحدهای ذیربط سازمان.
- بزرگداشت، تعظیم شعایر و برگزاری مراسم مذهبی به مناسبت های مختلف .
- طراحی و برنامه ریزی دوره های آموزشی در زمینه مسایل تشریفاتی و دیگر موضوع های مورد نیاز و تلاش در جهت بالابردن سطح آگاهی و کمک به رشد معنویات آنان .
- ارایه طرح و برنامه به منظور ارتقای سطح کمی و کیفی فعالیتهای تشریفاتی درون و برون سازمان .
- تهیه هدایا و جوایز برای میهمانان و کارکنان به مناسبت های مختلف.
- برنامه ریزی و فراهم آوردن زمینه های مختلف و لازم برای تقویت مناسبات انسانی و کاری بین کارکنان و گردانندگان سازمان و ترتیب حضور رییس سازمان در حوزه های مختلف.
- سازمان به منظور افزایش روح تفاهم و رسیدگی به شکایات کارکنان .
- برنامه ریزی و تنظیم و برگزاری سفرهای علمی و تفریحی برای کارکنان و مدیران سازمان .
- فراهم آوردن امکانات لازم برای جمع آوری نظرها ، پیشنهادها و انتقادهای کارکنان و بررسی و طبقه بندی آنها و در صورت لزوم گزارش به مسوولان مربوطه .
- برنامه ریزی برای بهر ه مندی کارکنان از امکانات فرهنگی، علمی ، آموزشی ، هنری و رفاهی خارج از سازمان ضمن هماهنگی با واحدهای ذیربط .
- شرکت در جلسات و کنفرانسهای مربوط به فعالیت های سازمان و انعکاس اخبار واطلاعات آن به واحدهای سازمان و تهیه گزارش برای رییس سازمان.
- نگهداری و اداره سالن های کنفرانس سازمان و برنامه ریزی لازم برای برگزاری مراسم، نشستها و سمینارها .
- برنامه ریزی و همکاری در تشکیل نمایشگاههای فرهنگی و هنری.
- در زمینه فعالیت های سازمان و فعالیت های هنری کارکنان و خانواده های کارکنان .
- حضور فعال داشتن در تمام مراسم و تجمعات و جشن های مختلف و توجه به شیوه برگزاری .
- تهیه فهرستی از روزهای مصادف با مراسم ملی، میهنی و مذهبی و برنامه ریزی برای آن روزها .
- تهیه فهرست کاملی از شرکت هایی که با سازمان همکاری دارند و تهیه لیست کاملی از گردانندگان اصلی آنها و مسوولان روابط عمومی واحد تشریفات و فعالیت های فرهنگی همراه با سمت ، نشانی و شماره تلفن.
- تهیه فهرست کاملی از نام و سمت مدیران سازمان و نشانی و شماره تلفن آنها .
- انجام تمام اموری که برحسب ضرورت از طریق مدیر روابط عمومی برای اقدام به واحد مربوطه ابلاغ می شود.