“علی اسفندیاری” یا همان “نیما یوشیج”  بنیانگذار شعر نو فارسی  در سال ۱۲۷۴ در روستای یوش متولد شد.  ۱۲ ساله بود که به همراه خانواده تهران رفت و در مدرسه عالی سن لویی مشغول تحصیل شد. در مدرسه از بچه‌ها کناره‌گیری می‌کرد و به گفته خود نیما با یکی از دوستانش مدام از مدرسه فرار می‌کرد و پس از مدتی با تشویق یکی از معلم‌هایش به نام نظام وفا به شعر گفتن مشغول گشت و در همان زمان با زبان فرانسه آشنایی یافت و شعر گفتن به سبک خراسانی را شروع کرد.پس از پایان تحصیلات در مدرسه سن‌لویی نیما در وزارت دارایی مشغول کار شد. اما پس از مدتی این کار را مطابق میل خود نیافت و آن را رها کرد.

خانه نیما یوشیج در روستای یوش، مربوط به دوره قاجاریه است و یکی از جاذبه‌های گردشگری استان مازندران به شمار می‌رود.
“یوش” روستایی از توابع بخش بلده شهرستان نور در استان مازندران ایران است و به دلیل اینکه زادگاه “نیما یوشیج” پدر شعر نو فارسی است، شهرت یافته ‌است. روستای “یوش” از روستاهای ییلاقی بسیار خوش آب و هواست و دارای ۱۴ چشمه می باشد . خانه نیما محل زندگی پدر و نیاکان نیما یوشیج بوده‌ است و از سوی “ناظم الایاله” در محله لالوی یوش ساخته شده است وعمده مصالح به کار رفته در این بنا خشت، گل و چوب است. این خانه دارای نورگیرهای مشبک چوبی با طرح‌های جالب است. ضمنا خانه نیما یوشیج با داشتن آجرکاری و گچ‌کاری‌های زیبا از جاذبه‌های گردشگری استان مازندران به شمار می‌آید.

خواندن این مطلب پیشنهاد می شود :  سنتورینی ایران

این خانه برای نخستین بار در سال ۱۳۷۰ مورد مرمت قرار گرفت در سال ۱۳۷۳ از سوی سازمان میراث فرهنگی خریداری و برای بار دوم در سال ۱۳۷۵ مرمت شد. این خانه به شماره ۱۸۰۲ از طرف سازمان مذکوربه عنوان اثر ملی ثبت شده‌ است.

نیما یوشیج که به ذات‌الریه مبتلا شده بود، در ۱۳ دی‌ماه ۱۳۳۸ درگذشت. پیکر وی نخست در ابن بابویه تهران به خاک سپرده شد اما در سال ۱۳۷۲ بنا به وصیتش، پیکر او را به خانه‌اش در یوش انتقال دادند وشاعر نوگرا را در وسط حیاط خانه پدری زیر سنگ مرمر ساده ای که نام و تاریخ مرگ او بر روی آن نوشته شده، به خاک سپردند. اگر به مازندران و شهرستان نور سفر کردید سری هم به نیما بزنید . بازدید از خانه نیما برای عموم آزاد است .

روحش شاد و یادش گرامی

( با تشکر از جناب آقای مسعود مقدس برای ارسال مطلب فوق)

https://monajemi.ir/?p=11649

لطفا با ارسال نظرات خود ما را در پیشبرد اهداف مشایعت فرمایید.