حاج حسین آقا ملک متولد یازدهم ربیع الاول ۱۲۸۸ قمری برابر با ۱۲۵۰ خورشیدی در بازار حلبی سازهای تهران بدنیا آمد و نام پدر وی محمد کاظم ملک التجار “ممالک محروس ایران و مادر وی، عـزیـزه خانم بود.

در سال ۱۳۲۳ هجری قمری در مشهد اداره املاک پدر را در دست گرفت  و در سال ۱۳۱۶ خورشیدی شروع به وقف اموال کرده که از جمله وقف‌های وی، کتابخانه ملی ملک وقف یک کتابخانه که تولیت آن را به آستان قدس رضوی سپرد، وقف چند پارچه ملک در سال ۱۳۴۰، وقف دو بیمارستان، بیمارستان رضوی در چناران و بیمارستان سجادیه در تربت جام که به شهرداری تحویل داد، در سال ۱۳۴۸خورشیدی باغ وکیل آباد را وقف مردم مشهد نمود که تولیت آن را به شهرداری مشهد سپرد، در سال ۱۳۳۸خورشیدی به هر فرهنگی در مشهد ۵۱۰ متر زمین وقف نمود که در مجموع ۲۰۰هکتار زمین به فرهنگیان مشهد وقف کرد. در همین سال باغ صبای تهران را به هنرمندان و قصر ملک واقع در شمیران تهران را به آموزش و پرورش اهدا نمود از دیگر وقف های وی: باغ صبا، شیرخوارگاه و… …
خانه حاج حسین آقا ملک  در زمان رضاشاه در جریان مسجد گوهرشاد حبس شد و او را در زمان مشروطه در مسجد گوهرشاد به شدت مضروب کردند و در اواخر عمرش بینایی و شنوایی خود را از دست داد.در ۴ مرداد ۱۳۵۱شمسی درگذشت.

بافت های قدیمی و تاریخی  در تمام کشورها به ویژه کشورهایی که از طریق صنعت گردشگری کسب درآمد و ایجاد اشتغال می کنند دارای اهمیت می باشد به همین منظور این کشورها برای نگهداری ، مرمت و نیز ایجاد زمینه بازدید گردشگران جاذبه هایی را برای این مکانها ایجاد می کنند .

خواندن این مطلب پیشنهاد می شود :  در شهر

در این میان می توان به یکی از بافتهای قدیمی و خاطره انگیز مردم مشهد معروف به  خانه مرحوم حاج حسین آقا ملک واقع درمشهد  خیابان امام خمینی ، سه راه دارایی ، یکی از معدود خانه های بافت قدیمی مشهد اشاره نمود  که از معماری اواخر دوره قاجاریه و اوایل پهلوی اول است و در سال ۱۳۷۹ توسط سازمان میراث فرهنگی خریداری گردید و بعدها بازسازی و مرمت گردیده است و زمینه بازدید گردشگران را فراهم نموده است.

 

خانه ملک سکونتگاه خانوادگی حاج حسین آقا ملک بوده  و یکی از نمونه خانه های زیبای بر جای مانده از دوران انتقال معماری در اواخر عصر قاجاری محسوب می شود، بنای مزبور در گذشته بسیار وسعیتر بوده اما اکنون تنها بخش بیرونی آن برجای مانده که شامل دو طبقه است، طبقه بالایی دارای سقف مشبک و منبت کاری شده چوبی و شومینه گچ بری زیبایی است.

تنها نمونه حمام تاریخی خصوصی مشهد در محوطه حیاط و باغ خانه ملک در زیر تلی از خاک مدفون بود که با حفر گمانه های باستان شناسی کشف شد. مساحت تقریبی این حمام حدود ۱۲۷ متر در زیرزمین با معماری خاص اسلامی است که دارای قسمت های میان در، گرمخانه، سرویس بهداشتی، نمازخانه، آتش دان و محل انبار چوب و مواد سوختنی است. خانه ملک از لحاظ معماری تلفیقی از معماری سنتی و اروپایی است به طوریکه نماسازی ها بر اساس معماری سنتی و پلانهای اجرا شده بر اساس معماری اروپایی است.

در حال حاضراین مکان از حالت کاربری مسکونی تبدیل به مرکزی فرهنگی و هنری گردیده است و به صورت یک مرکز اداری، فرهنگی و هنری با حضور هنرمندان توانمند به صورت کارگاههای آموزشی زنده هنری فعالیت می نماید و بالغ بر ۱۰ کارگاه صنایع دستی  در این مرکز فعال می باشد. نگارگری ، چاپ باتیک ، نقاشی روی پارچه ، رودوزیهای سنتی ، زیورآلات سنتی ، گلیم بافی ، گلیم تابلویی ، ملیله کاری ، کارت بافی ، سوخت روی چرم ، طراحی فرش و گلیم ، تراش سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی ، طراحی فرش و گلیم از جمله فعالیت هایی است که در این اثر تاریخی میتوانید مشاهده نمایید .

خواندن این مطلب پیشنهاد می شود :  باغ عباس آباد

اگر به  مشهد مقدس و زیارت ثامن الحجج حضرت علی بن موسی الرضا (ع) مشرف شدید بازدید از این خانه تاریخی  و خاطره انگیز و ثبت دقایقی ارزشمند و به یاد ماندنی را فراموش نکنید .

https://monajemi.ir/?p=11581

لطفا با ارسال نظرات خود ما را در پیشبرد اهداف مشایعت فرمایید.