در سال ۱۹۶۴ از طرف سازمان ملل و براساس پیشنهاد کنفرانس بین‌المللی ترانسپورت و جهانگردی آن سازمان در شهر رُم ، تعریفی برای جهانگردی به تصویب رسید که بدین شرح است :
فرآیندی که شخص یا گروهی به منظور تفریح ، بازدید از نقاط دیدنی ، معالجه ، مطالعه ، تجارت ، ورزش و یا زیارت به کشوری غیراز کشوری که در آن اقامت دارند، سفر کنند؛ مشروط براینکه حداقل مدّت اقامت آنها از ۲۴ ساعت کمتر و از شش ماه بیشتر نباشد.

اصطلاح جهانگرد(Tourist) از قرن نوزدهم معمول شد و در آن زمان اشراف‌زادگان فرانسه برای تکمیل تحصیلات خود، اقدام به مسافرت می‌نمودند که به آنها توریست گفته می شد؛ بعدها در فرانسه این اصطلاح در مورد کسانی به کار رفت که برای سرگرمی و وقت گذرانی و گردش به فرانسه سفر می‌کردند.
به مرور زمان با تعمیم بیشتر به کسانی اطلاق شد که اصولاً به منظور وقت‌گذرانی و گردش به سفر می‌رفتند واز همان زمان توریسم و توریست به مسافرینی گفته شد که هدف آنها استراحت، گردش، سرگرمی و آشنایی با مردم بود؛ نه کسب درآمد و اشتغال به کار.
بعدها در زبان فارسی دو واژه جهانگردی و جهانگرد، جای توریسم و توریست را گرفت و امروز گردشگری و گردشگر جایگزین واژه های فوق شده اند و به همین دلیل این روز در ایران به نام روز گردشگری نامیده می شود و به علت اهمیت آن به صورت هفته گردشگری نسبت به برگزاری مراسم اقدام می شود .

• انواع جهانگردی بر حسب اهدافی که مردم به جهت آن سفر میکنند، عبارتنداز :

  1. جهانگرد تفریحی؛ افراد یا دسته‌هایی را شامل می‌شود که با هدف تفریح، استراحت، گذراندن تعطیلات از سرزمین خود به سفر می‌روند.
  2. جهانگرد درمانی؛ شامل افرادی می‌شود که برای استفاده از تغییرات آب و هوا، با هدف پزشکی و درمانی و استفاده از آبهای معدنی، اقدام به مسافرت می‌کنند.
  3. جهانگرد فرهنگی؛ که در آن افراد برای آشنایی با فرهنگ و هنر و آداب و رسوم ملل مختلف، آثار تاریخی و مطالعه علمی، اقدام به سفر می‌کنند.
  4. جهانگرد مذهبی؛ هدف از این نوع جهانگردی زیارت اماکن مقدسه، بازدید از اماکن مذهبی مثل مساجد و کلیساها و معابد قدیمی، شرکت در مراسم عبادی و …
  5. جهانگرد ورزشی؛ که هر نوع مسافرتی را که به منظور فعالیتهای ورزشی انجام می گیرد، شامل می‌شود؛ مانند کوهنوردی، شکار، شرکت در مسابقات و تماشای مسابقات و…
  6. جهانگرد تجاری؛ مثل مسافرتهایی که افراد برای شرکت در بازارها و نمایشگاهای کالا و صنایع تأسیسات کارخانه‌ای و نظایر آن انجام می‌دهند.
  7. جهانگرد سیاسی؛ مسافرت به منظور شرکت در جشن‌های بین‌المللی و مراسم خاص و کنگره‌ها و کنفرانسها را جهانگردی سیاسی می‌گویند.
خواندن این مطلب پیشنهاد می شود :  ماتریس مدیریت زمان و امور

هر سال به مناسبت این روز، برنامه‌های مختلفی مانند همایش‌ها، جشنواره‌ها،‌ مسابقه‌های مختلف، ارایه مقاله‌های دانشگاهی با موضوع گردشگری و اهدای جایزه به بهترین دانشگاه‌های گردشگری از سوی اعضای سازمان جهانی جهانگردی اجرا می‌شود و بازدید از سایت‌های گردشگری و موزه‌ها نیز رایگان است.

https://monajemi.ir/?p=11084

لطفا با ارسال نظرات خود ما را در پیشبرد اهداف مشایعت فرمایید.