اگر سازمان شیوه‌های مدیریت منابع انسانی را به نحو موثری استفاده نماید می توان انتظار داشت که  بهترین بازده را نیز در سازمان شاهد خواهیم بود  . این شیوه های مهم در مدیریت منابع انسانی برای حمایت از استراتژی سازمان عبارتند از :

  1. تحلیل کار و طراحی شغل : مشخص می‌کند چه تعداد پرسنل با مهارت و دانش خاص برای یک سازمان نیاز است.
  2. برنامه‌ریزی منابع انسانی :  جذب کارکنانی با پتانسیل بالا
  3. گزینش :  انتخاب کارکنان مناسب
  4. آموزش و ساخت و ساز :  آموزش کارکنان برای انجام وظایف خود و آماده‌سازی آنها برای آینده
  5. مدیریت عملکرد :  سنجش کارایی کارکنان
  6. پاداش به کارکنان :  جبران خدمات به شیوه های موثر
  7. روابط کارکنان :  خلق محیط مناسب کاری

با مدیریت منابع انسانی موثر در سازمان‌ ، کارکنان و مشتریان رضایت بیشتری دارند و از طرف دیگر در چنین شرایطی ، سازمان نیز بیشتر تمایل به نوآوری داشته و دارای بهره‌وری بیشتر بوده و درنتیجه شهرت بیشتری نیز در جامعه پیدا می‌کند.

  • اما متخصصین منابع انسانی با تمرکز بر سه راه حل می‌توانند باعث ارزش‌ آفرینی شوند :

اولین راه حل تمرکز بر مدیریت استعداد است که به سطح فردی بر می‌گردد و به نظر می رسد که نیروی کار متعهد ، قابل و نتیجه بخش از این طریق پرورش می‌یابد . دومین راه حل تمرکز بر سازمان است که با ارتقا فرهنگ سازمانی و توسعه سازمانی حاصل می‌شود و ترکیب این دو به راه حل سوم که رهبری است می‌رسد .

  • اما این راه‌حل‌ها از طریق تمرکز بر مدیریت منابع انسانی باید اجرا شده و در این زمینه ۳ مقوله مهم و اساسی مورد تاکید و توجه است :
  1. سازمان دهی واحد منابع انسانی
  2. تمرکز بر اقدامات منابع انسانی مانند مدیریت کارکنان، حقوق و دستمزد و آموزش و توسعه.
  3. متخصصین منابع انسانی و افرادی که در این حوزه کار می‌کنند.
خواندن این مطلب پیشنهاد می شود :  اهمیت مدیریت منابع انسانی برای سازمان

دیوید اولریچ ، وظایف مدیریت منابع انسانی را بدین گونه بیان می‌کند: هم‌سطح کردن منابع انسانی و استراتژی کسب‌ وکار، از نوع مهندسی کردن فرآیندهای سازمانی، شنیدن و پاسخ‌گویی به کارکنان و مدیریت انتقال و تغییرات می باشد علاوه براین ، در سطح گسترده، مدیریت منابع انسانی مسئول نظارت بر رهبری و فرهنگ سازمانی است .

در شرایطی که کارکنان علاقه مند هستند و این اجازه را دارند که یک توافق جمعی صورت دهند، مدیریت منابع انسانی به طور ویژه، به عنوان رابط اصلی شرکت با نماینده کارکنان  می تواند وارد تعامل می‌شود.

https://monajemi.ir/?p=10948

لطفا با ارسال نظرات خود ما را در پیشبرد اهداف مشایعت فرمایید.