ویژگی مدیران موفق بر اساس نظریه کثرت گرایی متفاوت است ولی این ویژگی های ۱۵ گانه نشان دهنده نقطه مشترک تمام دیدگاه ها می باشد که برای یک مدیر موفق از ان یاد شده است که عبارتند از :
۱ – توانایی درک اهمیت رویدادها بدون اینکه تحت تاثیر آرا و عقاید اطرافیان خود قرار بگیرد و یا گرفتار پیشداوری های شخصی شود.
۲ – توانایی تصمیمسازی و عمل بیآنکه به دلیل مخاطرات جانبی از مسیر و هدف اصلی منحرف شود.
۳ – مسئولیتپذیری یا آمادگی برای رویارویی و مبارزه با مشکلات که این امر با تصمیمگیری و قاطعیت ارتباط بسیار نزدیک دارد ، زیرا کسی که مسئولیت میپذیرد باید از توان لازم برای تصمیمگیری برخوردار باشد تا بتواند تصمیمی بگیرد که برای منافع سازمان باشد. افزون بر اینکه مدیر باید در برابر پیامدهای تصمیمهای خود مسئولیت پذیر باشد .
۴ – قدرت سازماندهی ، یعنی چنانچه مدیر از ابزار کارآمد در جای مناسب خود استفاده کند بسیاری از مشکلات سازمانی ، خود به خود حل خواهدشد .
۵ – انسانشناسی یا توان شناخت افرادی که با او کار میکنند . در پرتو این شناخت است که رفتار مدیر در برابر کارکنان شکل میگیرد.
۶ – انگیزه با اشتیاق و تمایل به انجام کار یا کارهایی که به او سپرده شده است. چنین مدیری میتواند انگیزه لازم را در کارکنان خود ایجاد کند.
۷ – قدرت کارکردن به مدتهای طولانی بدون احساس خستگی. درحقیقت باتوجه به آنچه درمورد انگیزه عنوان میشود بیشتر کارکنان به رفتار مدیر، رفتار خودشان را تغییر میدهند و از مدیر در نحوه کارکردن الگوبرداری میکنند.
۸ – اعتماد بهنفس، یعنی قبول اینکه صاحب قدرت است و میتواند با تکیه بر آن مشکلات خود و سازمانش را حل کند بهعبارتی دیگر خودرا بهدرستی میشناسد به تواناییهای خود آگاهی دارد و به همین دلیل میداند و میتواند در برخورد با شرایط متعدد بهدرستی تصمیم بگیرد و در برابر این تصمیم هراسی نداشته باشد.
۹ – بلوغ عاطفی یا توان کنترل عواطف و احساسات خود در هر زمانی که ضرورت داشته باشد. مدیری را دارای بلوغ عاطفی میدانیم که دقیقاً پس از تجزیهوتحلیل شرایط، احساسات خود را آشکار سازد.
۱۰ – داشتن سعهصدر لازم برای برخورداری از دیدگاه همکاران، بویژه زیردستان. درواقع یکی از صفات پسندیده مدیر آن است که با افراد صاحبنظر درباره مسایلی که ضرورت دارد مشورت کند و باتوجه به دیدگاههای معقول آنان تصمیم بگیرد.
۱۱ – قوت تصمیمگیری و قاطعیت حساب شده در کار. قاطعیت به معنای این است که هرگاه برای مدیر روشن شد انجام یک کار به نفع سازمان است در انجام دادن آن تردیدی به خود راه ندهد.
۱۲ – قضاوت عادلانه درباره زیردستان. مدیر باید پیش قضاوت درباره هریک از کارکنان با شرایط موجود را درنظر بگیرد.
۱۳ – پیشگامی یا برخورداری از قدرت مدیریت. شخصیتی باشد که در انجام امور پیشقدم شود و با طرح و ارائه ارزشهای جدید، رهبری زیردستان را برای انجام کار برعهده بگیرد.