برای رسیدن به هدف باید استراتژی و تاکتیک‌های مختلفی را در حوزه کسب و کار پیاده‌سازی کنیم، پس اول باید بدانیم استراتژی، هدف و تاکتیک چه فرقی با هم دارند.

اولین چیزی که با دیدن واژه استراتژی در ذهن افراد شکل می‌گیرد، نقشه‌ها و آرایش‌های جنگی است که برای پیروزی در جنگ تدوین می‌شوند.استراتژی بازاریابی هم در کل همان برنامه و نقشه جنگ، اما با لطافت و جزئیات بیشتری است که از این طریق بتوان بر رقبا پیروز شد .

  • هدف، تاکتیک و استراتژی بازاریابی چه تفاوت هایی با هم دارند؟

اگر کلمه انگلیسی Strategy را در Google Translate جستجو کنید مقابل آن می نویسد: استراتژی! اگر به دنبال معانی دیگری بگردیم به کلماتی مثل راهبرد، فن جنگی می‌رسیم.

در دنیای کسب و کار همیشه با عباراتی مثل مدیریت استراتژیک، استراتژی بازاریابی ، استراتژی سازمانی و … مواجه می‌شویم.

  • استراتژی یعنی چه؟

پیسانو ( متخصص در رشته مدیریت) می‌گوید:

استراتژی یعنی تعهد به یک روش مشخص به منظور پیروزی در عرصه رقابت.

چندلر هم اینگونه استراتژی را تعریف می‌کند:

استراتژی یعنی تعیین هدف‌های دراز مدت و بعد از آن تخصیص منابع مالی و برنامه همه جانبه برای رسیدن به آن هدف.

از دو تعریف بالا متوجه شدیم که استراتژی بر رسیدن به هدف تاکید می‌کند خواهم آن هدف کسب درآمد باشد یا پیروزی بر رقیب.

  • تفاوت استراتژی با هدف:

بیشتر مدیران نمی‌توانند مرز خاصی بین استراتژی و هدف تعیین کنند، هر چند که این دو نزدیک به هم هستند اما می‌‌توان آنها را از هم جدا کرد.

به طور مثال در کسب و کار:

خواندن این مطلب پیشنهاد می شود :  چکیده کتاب مدیریت استراتژیک فردآردیوید

هدف آن چیزی است که دلتان می‌خواهد تا ۶ ماه –یکسال آینده به آن برسید ولی استراتژی ، مسیری (و یا مسیرهایی) است که برای رسیدن به این هدف باید طی کنید.

مثلا شرکت ارائه دهنده محصولات نرم افزاری هدف خود را برای سال ۱۳۹۸ این چنین قرار داده است: با افزایش دو درجه‌ای سهم خود از بازار، در بازار نرم افزارهای کامپیوترهای خانگی پیشرو خواهیم شد.

این شرکت چنین استراتژی بازاریابی را برای خود تعریف کرده است: محصولات جدیدی را معرفی می کنیم و نام تجاری خود را درخشان می‌سازیم بدین شکل که بر پشتیبانی تاکید می‌کنیم چرا که رقبا اغلب اهیمتی به پشتیبانی نمی‌دهند. در این حالت با افزایش تعداد مشتریان راضی سهم بازارمان هم دو درجه افزایش پیدا خواهد کرد.

استراتژی شرکت بالا شامل تاکتیک‌های اجرایی نیز هست پس به سراغ تعریف تاکتیک می‌رویم.

  • تفاوت استراتژی با تاکتیک:

استراتژی و تاکتیک هم سوی یکدیگر هستند به طوری که تاکتیک بخشی از انجام استراتژی است . اما این همسو بودن به معنی یکسان بودن نیست.

فرض کنید که با خودرو خود قصد سفر به یکی از شهرهای شمال کشور را دارید، اگر استراتژی نقشه راه شما برای رسیدن به مقصد باشد تاکتیک شامل مهارت شما در رانندگی، خودرو، توشه راه و خلاصه همه آن چیزهایی است که در طول مسیر باید همراهتان باشد.

https://monajemi.ir/?p=50834

لطفا با ارسال نظرات خود ما را در پیشبرد اهداف مشایعت فرمایید.