ادﮔﺎر ﺷﺎﯾﻦ ، ﻣﺸﺎوران ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ را ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻧﻮع ﺗﻌﺎﻣﻞ آﻧﻬﺎ ﺑﺎ ﮐﺎرﻓﺮﻣﺎﯾﺎن ﺧﻮد ﺑﻪ ﺳـﻪ دﺳـﺘﻪ زﯾـﺮ تقسیم کرده است :
- مدل ﺧﺮﯾﺪار ﺗﺨﺼﺺ
- ﻣﺪل پزشک – ﺑﯿﻤﺎر
- مدل ﻣﺸﺎوره ﻓﺮاﯾﻨﺪی
- ﻣﺪل ﺧﺮﯾﺪار ﺗﺨﺼﺺ ﺗﻮﺳﻂ ﮐﺎرﻓﺮﻣﺎﯾﺎﻧﯽﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده ﻗﺮار ﻣﯽ ﮔﯿﺮد ﮐـﻪ ﻧﯿﺎزﻣﻨـﺪ دﯾـﺪﮔﺎه ﺗﺨﺼـﺼﯽ و ﻣﺴﺘﻘﻞ ﻣﺸﺎور در ﻣﻮرد ﻣﺴﺌﻠﻪﺧﻮد هستند. در اﯾﻦ روش از ﻣﺸﺎور اﻧﺘﻈﺎر ﻧﻤﯽرود ﮐﻪ ﺗﻌﺎﻣﻼت زﯾﺎدی ﺑﺎ ﮐﺎرﻓﺮﻣﺎ داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ. در ﺣﻘﯿﻘﺖ ﮐﺎرﻓﺮﻣﺎ ﻣﺴﺌﻠﻪ ﺧﻮد را ﺗﺸﺨﯿﺺداده و از مشاور انتظار دارد راه ﺣـﻞ ﻣـﺴﺌﻠﻪ مطرح شده را ارائه کند.
- ﻣﺪل پزشک- ﺑﯿﻤﺎر، ﺗﺎﮐﯿﺪ ﺑﺮ اﺳﺘﻔﺎده از ﻗﺪرت ﺗﺸﺨﯿﺺ ﻣﺸﺎور در ﺷﻨﺎﺧﺖ ﻣﺴﺎﺋﻞ و ﻣﺸﮑﻼت ﺳـﺎزﻣﺎنﮐﺎرﻓﺮﻣﺎ اﺳﺖ. ﻣﺸﺎور ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﺗﺠﺮﺑﯿﺎت ﻣﻨﺤﺼﺮﺑﻔﺮد و ﻣﻬﺎرت ﺗﺸﺨﯿﺼﯽ ﺧـﻮد ﺑـﻪ ﮐﺎرﻓﺮﻣـﺎ در ﺷﻨﺎﺧﺖ ﻣﺴﺎﺋﻞ ﻣﺸﮑﻼت ﺳﺎزﻣﺎنی ﮐﻤﮏ میکند.
- ﻣﺪل ﻣﺸﺎوره ﻓﺮاﯾﻨـﺪی، ﻣـﺸﺎور ﻧﻘـﺶ ﺗـﺴﻬﯿﻞ ﮐﻨﻨـﺪه را ﺑـﺎزی ﻣـﯽ ﮐﻨـﺪ. ﺑﺮاﺳـﺎس اﯾـﻦ ﻣـﺪل، ﻣـﺸﺎور ﻣﺘﺪوﻟﻮژی ﺣﻞ ﻣﺸﮑﻞ را ﺑﺮای ﮐﺎرﻓﺮﻣﺎﺗﻬﯿﻪ ﻧﻤﻮده و ﻧﯿﺰ راه ﺣﻞ ﻫﺎی ﻣﻤﮑﻦ را ﺑﺮای رﻓﻊ ﻣﺴﺌﻠﻪ اراﺋﻪ ﻣـﯽ نماید. البته ﻧﻬﺎﯾﺘﺎ اﯾﻦ ﮐﺎرﻓﺮﻣﺎ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻣﺴﺌﻠﻪ، راه ﺣـﻞ ﻣﻨﺎﺳـﺐ ﺧـﻮد را اﻧﺘﺨـﺎب ﺧﻮاﻫـﺪ کرد.
-
ﺑﻄﻮر ﮐﻠﯽ وﻇﺎﯾﻒ ﻣﺸﺎوران را ﻣﯽﺗﻮان ﺑﻪ ﺷﺮح ذﯾﻞ ﺗﻌﺮﯾﻒ ﻧﻤﻮد:
- · ﺗﻬﯿﻪ اﻃﻼﻋﺎت لازم ﺑﺮای ﮐﺎرﻓﺮﻣﺎ
- · ﺣﻞ ﻣﺴﺌﻠﻪ ﮐﺎرﻓﺮﻣﺎ
- · ﺗﺸﺨﯿﺺ ﻣﺴﺌﻠﻪ ﮐﺎرﻓﺮﻣﺎ ﮐﻪ ﻣﺴﺘﻠﺰم ﺗﻌﺮﯾﻒ ﻣﺠﺪد ﻣﺴﺌﻠﻪ است
- · اراﺋﻪ راه ﮐﺎرﻫﺎ و ﺗﻮﺻﯿﻪ ﻫﺎﯾﯽ ﺑﺮ ﻣﺒﻨﺎی ﺷﻨﺎﺧﺖ ﻣﺴﺌﻠﻪ
- · ﮐﻤﮏ ﺑﻪ اﺟﺮای راهﮐﺎرها
- · اﯾﺠﺎد ﺗﻮاﻓﻖ ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر اﻧﺠﺎم اﻗﺪاﻣﺎت اﺻﻼﺣﯽ
- · ﺗﺴﻬﯿﻞ ﯾﺎدﮔﯿﺮی ﮐﺎرﻓﺮﻣﺎ
- · ﺑﻬﺒﻮد داﺋﻤﯽ اﺛﺮﺑﺨﺸﯽ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ