سیستم پاداش یا مدیریت آن ، معمولا پاداش مادی را که سازمان به کارمندان خود در برابر انجام کاری می پردازد را شامل می شود . البته اصطلاح سیستم پاداش ، صرفا پاداش مادی نمی باشد ، بلکه پاداش های غیرمادی را هم شامل می شود.

اجزای یک سیستم پاداش ، شامل پاداش های مادی (پایه و پرداخت بر مبنای عملکرد) و مزایای کارکنان و هم چنین پاداش های غیرمادی (به رسمیت شناخته شدن، ارتقاء ، تحسین ، دستیابی به موفقیت و پیشرفت شخصی ) و در بسیاری از موارد سیستم مدیریت عملکرد را شامل می شود و تحقیقات نشان می دهد که معیار پاداش سازمانها اعم از مادی و غیرمادی تاثیر فوق العاده ای بر عملکرد کارکنان و کارفرمایان دارد .

انتظار می رود تا اهداف ذیل در سیستم های پاداش محقق شوند :

۱-بهبود اثربخشی سازمانی : حمایت از دستیابی به ماموریت سازمان و کمک برای رسیدن به مزیت رقابتی پایدار.

۲-پشتیبانی و تغییر فرهنگ : راهنمایی لازم را جهت تغییر فرهنگ سازمانی با توجه به ارزشهای خود ، برای نوآوری در عملکرد، ریسک های موجود، کیفیت، انعطاف پذیری و کار تیمی ارائه می دهد.

۳-دستیابی به یکپارچگی : یک بخش یکپارچه از فرآیند مدیریت سازمان بوجود آید.

۴-مدیران حمایتی : حمایت مدیران از افراد در دستیابی به اهداف خود.

۵-انگیزه دادن به کارمندان : انگیزه دادن به کارمندان برای رسیدن به سطوح بالای عملکرد.

۶-رقابت در بازار کار : جذب و نگهداری مشتریان بااهمیت.

۷-افزایش تعهد : افزایش تعهد کارکنان نسبت به سازمان برای باقی ماندن اعضا در سازمان ، توسعه یک باور قوی برای پذیرش اهداف و ارزشهای سازمان ، آمادگی و تمایل جهت داشتن تلاش قابل توجهی از جانب خود.

خواندن این مطلب پیشنهاد می شود :  مدیریت و سازمان فرایندمحور

۸-عدالت و انصاف : اعطای پاداش به کارمندان بصورت مداوم و منصفانه با توجه به سهم و ارزش آنان در سازمان.

۹-بهبود مهارتها : ارتقاء شایستگی و تشویق توسعه شخصی.

۱۰-بهبود کیفیت : راهنمایی برای دستیابی به بهبود مستمر در سطوح کیفیت و خدمات به مشتریان.

۱۱-توسعه کار گروهی : بهبود همکاری و کار تیمی موثر در تمامی سطوح.

۱۲-قابلیت کنترل : به سهولت قابل کنترل باشند ، بطوری که سیاست‌ها بتوانند بطور مداوم اجرا شوند و هزینه ها در داخل بودجه تعریف شده و موجود باشند.

https://monajemi.ir/?p=8673

لطفا با ارسال نظرات خود ما را در پیشبرد اهداف مشایعت فرمایید.