ارتباطات فرایند انتقال پیام از فرستنده به گیرنده به شرط همسان بودن معانی بین آنها است . ارتباطات فرایندی است که در آن معنا بین موجودات زنده تعریف و به اشتراک گذاشته می شود .

ارتباط به یک فرستنده ، پیام و گیرنده درنظرگرفته شده نیازدارد، هرچند گیرنده نیاز ندارد حضور داشته باشد یا از منظور فرستنده برای برقراری ارتباط در زمان ارتباط آگاه باشد‌‌‍؛ بنابراین ارتباطات می‌تواند درسرتاسر مسافتهای گسترده ی زمانی و مکانی رخ دهد . 

ارتباطات نیازمند آن است که بخش های ارتباط ناحیه ای از مشترکات ارتباطی را به اشتراک بگذارند.‍‍‌‍‌

در اینجا ۱۲ مورد از مضحک‌ترین تصورات در زمینه ارتباطات توصیه‌های نادرست در زمینه ارتباطات مطرح می‌شود :

۱) ۹۳% ارتباط به شکل غیرزبانی است آیا تاکنون پیش آمده یک فیلم به زبانی ناآشنا را بدون زیرنویس ببینید؟ طبق این «قاعده» شما باید بتوانید ۹۳% از داستان را با توجه به تن صداها و سیگنال‌های غیرزبانی بفهمید.

۲) ترس از سخنرانی رتبه اول را در میان چیزهایی دارد که افراد از آن‌ها می‌ترسند هیچ کسی در اثر سخنرانی نمرده یا حتی به شدت زخمی نشده است. در سطح دنیا هنگام جلسات سخنرانی آمبولانسی بیرون ساختمان در حالت آماده‌باش حاضر نیست. ترس از سخنرانی رتبه اول ترس‌ها را ندارد بلکه فقط شایع‌ترین ترس است.

۳) برهنه تصور کردن مخاطبان در کنترل اعصاب شما کاملاً کارساز خواهد بود استدلال پشت این افسانه این است که این کار باعث خواهد شد مخاطبان شما همانند خودتان آسیب‌پذیر به نظر برسند. این کار نه تنها هیچ‌گاه کارساز نیست بلکه می‌تواند باعث پرت شدن حواس شما نیز بشود.

خواندن این مطلب پیشنهاد می شود :  قانون طلایی در مذاکره

۴) افراد درون‌گرا خجالتی هستند درون‌گرایان ممکن است خجالتی باشند ولی اغلب اوقات اهل معاشرت و خوش‌برخورد هستند . در واقع، شاید حتی متوجه نشوید که فردی درون‌گرا است. درون‌گرا بودن به این معنی است که فرد از تفکرات و احساسات درونی بیشتر از دنیای بیرونی انرژی می‌گیرد . این امکان وجود دارد که شما درون‌گرا باشید و خوش‌برخورد هم باشید.

۵) بدون آمادگی قبلی می‌توانید سخنرانی کنید نه نمی‌توانید . برای یک ارائه یا نطق آسانسوری (elevator pitch) یا حتی آن گفتگوی دشوار که لازم است با رئیس خود داشته باشید، از قبل تمرین کنید. اگر پیشاپیش بدانید که چه چیزی می‌خواهید بگویید، در انتقال یک پیام روشن موفق‌تر خواهید بود.

۶) ارتباط چشمی برقرار نکنید و به پیشانی آن‌ها نگاه کنید مشکل این توصیه این است که تمام مخاطبان متوجه می‌شوند که شما به آن‌ها نگاه نمی‌کنید! توصیه بهتر این است که از میان مخاطبان چند چهره دوستانه را پیدا کنید و با آن‌ها ارتباط چشمی برقرار کنید. همین طور که بیشتر احساس راحتی می‌کنید با تعداد بیشتری ارتباط چشمی برقرار کنید.

۷) اصطلاحات خاص من را باهوش‌تر نشان می‌دهد این کار در واقع باعث می‌شود صحبت شما غیرقابل‌فهم به نظر برسد. در ارتباطات، شما همیشه باید از زبان افرادی استفاده کنید که برای آن‌ها سخن می‌گویید. اصطلاحات خاص و کلمات اختصاری جایی در سخنرانی ندارند اگر قصد دارید افراد پیام شما را دریافت کنند.

۸) اشکالی ندارد اگر بیشتر از وقتم صحبت کنم نه! نه! نه! هیچ‌گاه جایز نیست که هنگام یک ارائه بیشتر از وقت خود صحبت کنید. با این کار مخاطبان خود را از دست خواهید داد و افراد را خشمگین خواهید کرد. حتی بهتر است زود صحبت خود را تمام کنید!

خواندن این مطلب پیشنهاد می شود :  افراد ناهموار

۹) هر چقدر اطلاعات بیشتری ارائه دهم ارتباطات اثربخش‌تری خواهم داشت بهترین پیام‌ها برای یک ارائه، پیام‌های ساده‌ای هستند که به راحتی برای مخاطبان قابل‌ درک باشند. با این حال، برای این که یک ایده پیچیده را چکیده کنید به مراتب زمان بیشتری لازم است تا این که فقط اطلاعات زیادی را ارائه دهید.

۱۰) با یک لطیفه شروع کنید شروع کردن یک ارائه یا گفتگو با یک لطیفه فشار عظیمی بر شما قرار می‌دهد. اگر لطیفه شما شکست بخورد، ممکن است با سکوتی مواجه شوید که حتی بتوانید صدای دستگاه تهویه هوا را هم بشنوید یا حتی بدتر با خنده ترحم‌آمیز حضار روبرو شوید. هرگز شوخ‌ طبعی را به ارائه خود اضافه نکنید و اجازه دهید شوخ‌طبعی به طور طبیعی جریان پیدا کند .

۱۱) باید بی‌نقص باشید ارائه شما هرگز بی‌نقص نخواهد بود . سخنران هم یک انسان است. ما اشتباه می‌کنیم. خبر خوب این است که مخاطبان در مقابل اشتباهات ما بسیار بخشنده هستند. مخاطبانتان طرف شما هستند. آن‌ها می‌خواهند شما موفق شوید. اغلب اوقات، اشتباهاتی که در یک ارائه رخ می‌دهند در ذهن شما بزرگ‌تر به نظر می‌رسند تا در دید مخاطبان.

۱۲) آن چه می‌گویید همان چیزی است که برداشت می‌شود اگر چیزی که می‌گفتیم بدون هیچ نقصی برداشت می‌شد بدین معنی بود که ما در یک دنیای بدون نقص زندگی می‌کنیم. ارتباط از طریق ادراک فرد فیلتر می‌شود. کاملاً این امکان وجود دارد که صرف‌نظر از میزان شفافیت پیام شما، دریافت‌کننده هنوز هم متوجه منظور شما نشده باشد. همیشه بهتر است که بررسی کنید فرد پیام شما را به درستی دریافت کرده است.برای موفقیت در کسب‌وکار ارتباطات بهتر امری بسیار مهم است. ارتباطات کلید رشد پایه مشتری یا ترفیع در محل کار است

خواندن این مطلب پیشنهاد می شود :  فرهنگ ارتباطات!!

https://monajemi.ir/?p=8295

لطفا با ارسال نظرات خود ما را در پیشبرد اهداف مشایعت فرمایید.