حقیقت این است که ابراز قدردانی همیشه کار ساده ای نیست. همان قدر که انتقاد کردن از مدیران توسط کارکنان کار راحتی نیست ، ابراز قدردانی از کارکنان توسط مدیر هم دشوار است.

چطور قدردانی کنیم؟

۱- ستایش کلامی :

لازم نیست ستایش کلامی طولانی، مفصل و ادامه دار باشد، گاهی می توان به یک تشکر بسنده کرد. آنچه اهمیت دارد واضح بودن تشکر است. هنگام تشکر کردن لازم است به طرف مقابل بگویم که بابت چه موضوعی از او قدردانی می کنیم.

این موضوع به فرد مقابل کمک می کند تا علاوه بر پی بردن به اهمیت و درستی کارش دریابد که چطور همگام تر با سازمان پیش بیاید. به عبارت دیگر با این کار مشخصا یک رفتار یا عمل متناسب را در آن فرد و در نگاه کلی تر در سازمانمان تقویت می کنیم.

پوال وایت (Pual White) یکی از نویسندگان کتاب پنج زبان قدردانی  در محیط کار، ۳ نکته برای تمجید از کارکنان ارائه  می دهد:

  • هنگام صحبت کردن با او همیشه نامش را به کار ببرید.
  • جزئیات قابل توجه در رفتار و عملکرد او را در نظر بگیرید و صراحتا بیان دارید که چرا وجود او برای شما و سازمانتان مهم است.
  • اگر بابت موضوعی میخواهید از او تشکر کنید این کار را به موقع انجام دهید( حداکثر تا یک روز بعد).

البته که هرکدام از کارمندان روحیات مقفاوتی دارند و کارفرما هنگام ابراز قدردانی از هرشخص باید این موضوع را در نظر بگیرد.

۲- ستایش رفتاری:

چستر والتون یکی از نویسندگان کتاب  Leading with Gratitude می گوید: برخی از کارمندان هنگامی که به آن ها وظایف جدید و چالش برانگیز داده می شود انگیزه می گیرند و این موضوع را نشانگر اعتماد و تکیه ی مدیرشان به خود تلقی کرده و احساس کفایت بیشتری می کنند.

خواندن این مطلب پیشنهاد می شود :  امانتداری در مدیریت

در عین حال کارمندانی که گرایش اجتماعی بیشتری دارند از یک مهمانی ناهار کنار همکاران دیگر که برای پیروزی در یک موفقیت ترتیب داده شده است لذت بیشتری می برند. همچنین می توانید از رفتاری که نشانگر قدردانی هستند برای تاثیر گذاری بیشتر حرف هایتان استفاده کنید.

درصورت امکان در برنامه ی کاری کارمندانتان انعطاف پذیری بیشتری به خرج دهید و یا از طریق قرار دادن آن ها در مسیری که فرصت ارتقا پیداکردن دارند به آن ها پاداش دهید.

بابت چه کارهایی باید قدردانی کنیم؟

  قدردانی لزوما مختص کارهای خاص و خارج از برنامه نیست. گرچه درچنین مواردی حتما لازم است قدردانی ویژه ای از کارمندان شود. اما خیلی از ویژگی ها و رفتار ها و کنش های روزمره ی کارمندان در موقعیت خود واقعا خوشایند و کمک کننده هستند و ارزش قدردانی دارند چنانچه رفتار خوب و مناسب را در در یک سیستم تقویت می کنند.

فراموش نکنید که لازم است کارکنان را بخاطر ویژگی شخصی آنها نیز تحسین کنید.

دقت کنید که این تشویق ها را به طور متعادلی بین اعضای سازمانتان حفظ کنید. چرا که احساس تبعیض ناشی از توجه کمتر یا بیشتر به کارمندان به مرور آنها را دلسرد و بی توجه کرده و از عملکرد آنان می کاهد.

باید در نظر داشته باشید که کارمندان پیش از آنکه کارمند باشند انسان هستند. اگر با آنها تنها به عنوان یک نیروی کار رفتار کنیم، احساس ارزشمندی و انسان گونه را از آن ها دریغ کرده ایم.

بهتر است سایر ویژگی های آنان را نیز مورد توجه قرار دهید. مثلا از آنها تشکر کنید که مثبت اندیش هستند و روحیه ی شوخ طبعی دارند. این ویژگی شان در روزهای پر استرس و فشار کاری می تواند شرایط را بر همه تلطیف کند.

خواندن این مطلب پیشنهاد می شود :  توانمندسازی

کلام آخر 

می توان گفت روح قدردانی کردن برآمده از احساس خوشایند و رضایتمندی دوطرفه ی افراد در یک رابطه است. چنانچه فضای کاری شما اساس و مبنای سالم و رضایت بخشی را، چه برای مدیران و چه برای کارمندان فراهم آورده باشد تک تک این افراد برای قدردانی از خود و یکدیگر پیشگام خواهند شد.

به همین منوال پس از آنکه قدردانی صورت گرفت نتایج مثبت آن نیز بر رضایتمندی های آتی می افزاید. اما اگر سازمان شما در حال حاضر در چنین موقعیتی نیست نگران نباشید، قدردانی ذاتا می تواند به عنوان عاملی برای تلطیف روح کلی یک مجموعه موثر واقع شود.

این گام موثری است تا بستری ایجاد شود که بتوان از طریق آن باقی اصول و قوانین را پیاده سازی نمود و فضایی بهتر و پر رونق تر خلق کرد.

https://monajemi.ir/?p=44559

لطفا با ارسال نظرات خود ما را در پیشبرد اهداف مشایعت فرمایید.