آیا ویژگی های کارکنان برجسته در محیط های کاری در حال ناپدید شدن هستند؟ اگر این چنین است، لازم است تا ببینید چگونه می توانید برخی از این رفتارها را بیاموزید و خودتان را در بازار کار، رقابتی سازید. 

برای بهتر ساختن خودتان در کار کردن، لحظه ای منتظر نمانید! برخی از ویژگی های کارکنان برجسته که مدیران , آن ها را می پسندند، عبارتند از:

  •  ۱- مدیریت بر خود

با شناخت نقش ها و مسئولیت ها یتان در سازمان محل کارتان، خود را مدیریت کنید. به علاوه یاد بگیرید چگونه می توانید یک گام از حداقل های ضروری نقش کنونی تان فراتر روید. کشف کنید چه چیزی برای رئیس شما یک مزیت رقابتی محسوب می شود. آیا خودتان را بهبود می دهید؟ آیا می دانید نقاط قوت کلیدی شما کدام اند؟ آیا بد کار می کنید؟ نقاط ضعف تان را با درس آموزی از طریق دوره های آموزشی و خودآموزی (مثل کتاب خواندن! / م.) برطرف کنید.

  •  ۲- مدیریت بر رئیس خود

احتمالا یکی از ویژگی های مهم تر کارکنان برجسته توانایی مدیریت رئیس خود است. این البته معنای اش پاچه خواری نیست! بلکه به این معنا است که بدانید او چه چیزهایی را دوست دارد و چه چیزهایی را نه، و روش کاری ش چگونه است. مثلا: اگر او دوست دارد وضعیت پیشرفت کارها را از طریق ای میل دریافت کند، احتمالا فردی است که دهنیتی تصویری دارد (یعنی دوست دارد خودش با خواندن اطلاعات، تخیل کند که چه اتفاقاتی افتاده است! / م.) در مقابل، اگر او دوست دارد اخبار و اطلاعات را بشنود، احتمالا ذهن اش بیش تر ماهیت شنیداری دارد. بنابراین باید یاد بگیرید چگونه اخبار بد را به او بدهید و چگونه او را برای جلسات و مسائل پیش بینی نشده آماده کنید. مطمئن باشید خیلی زود خودتان شخصا به یکی از مزیت های رقابتی تیم رئیس تان تبدیل خواهید شد!

  •  ۳- منش مدیریتی
خواندن این مطلب پیشنهاد می شود :  معرفی کتاب مدیریت منابع انسانی دکتر سعادت

حتی اگر در رده های پایین سازمان قرار دارید، مطمئن باشید که منش مدیریتی دارید! این، یکی از مهم ترین ویژگی های کارکنان برجسته است. همانند یک مدیر رفتار کنید تا خیلی زود ببینید چگونه کارها به همان شکلی که باید، انجام می شوند. انتظارات هر یک از اعضای تیمی که در آن عضویت دارید ـ از رئیس تان گرفته تا همکاران و همتایان تان در واحد سازمانی تان ـ را مدیریت کنید. به موعدهای زمانی بچسبید، کلیه ی اقدامات لازم را پس از هر جلسه دنبال کنید، همیشه گزارش های پیشرفت را ـ حتی از نوع غیررسمی مثلا از طریق ایمیل ـ ارائه کنید.

  •  ۴- مدیریت زمان

کارهای تان را اولویت بندی کنید و زمانتان را به خوبی مدیریت کنید. بدانید در چه زمانی باید چه کار کنید. کارها را به تأخیر نیندازید؛ به ویژه زمانی که کارها چند واحد سازمانی را درگیر می کنند. تأخیر شما ممکن است کار دیگران را به تأخیر بیاندازد. کارکنان برجسته می دانند چگونه زمانشان ـ و حتی زمان مدیرشان ـ را به خوبی مدیریت کنند.

  •  ۵- کار کردن برای نتیجه گیری

با داشتن اهدافی در ذهن کار کنید. هدف کلی این پروژه چیست؟ در راستای هدفی کار کنید که هر کسی که درگیر پروژه است ـ بدون توجه به بزرگی یا کوچکی نقشش ـ به سوی آن در حرکت است. هر فرد باید در رسیدن به آن هدف مشارکت کند. لازم است یاد بگیرید چگونه به نتیجه برسید و از خودتان انتظار عملکرد سطح بالا داشته باشید. تنها برای زنده ماندن تلاش نکنید! این یکی از مهم ترین ویژگی های کارکنان برجسته است.

  •  ۶- از خودتان جلو بزنید!

کارکنان برجسته نیرویی درونی دارند که آن ها را به انجام کارهای فوق العاده وادار می کند. آن ها پیش تاز هستند و گام بعدی را برای حرکت دیگران مشخص می کنند. اگر دوست دارید در کاری که انجام می دهید، عالی و مورد احترام رئیس تان باشید، به دنبال روش هایی برای پیشی گرفتن از خودتان بگردید. بهترین فردی که می توانید، باشید. حتی اگر رسیدن به کمال ناممکن است، به دنبالش بروید و به دستش بیاورید. بدین ترتیب حتی اگر به کمال هم نرسید، اندکی نزدیک تر شدن به آن هم شما را به نقطه ای فراتر از آن چه فکر می کردید شدنی است، خواهد رساند.

  •  ۷- می شود و می توانم!
خواندن این مطلب پیشنهاد می شود :  نظریه شخصیت و سازمان

شعارتان این باشد. تا به حال با فردی کاملا منفی نگر کار کرده اید که معتقد باشد همه چیز غیرممکن است، هیچ کاری آسان نیست، دردسر داشتن طبیعی است و میلیون ها دلیل منفی دیگر برای اینکه کارها به سرانجام نمی رسند، داشته باشد؟ به شعار می شود و می توانم اعتقاد راسخ داشته باشید. شجاعت و صبر لازم را برای به انجام رسیدن کارها داشته باشید و کشف کنید چگونه کارها به منزل مقصود می رسند ـ حتی اگر بسیار چالش انگیز به نظر بیایند. مدیران به افرادی که با این اعتقاد به سراغ انجام کارها می روند، اعتماد می کنند.

  •  ۸- برای رسیدن به تعالی تلاش کنید

در هر کاری تلاش کنید تا بهترین کاری که می توانید را انجام دهید. اقدامات لازم را برای اطمینان یافتن از این که همه چیز درست پیش می رود انجام دهید و مطمئن شوید ارتباطات بین کارها درست برقرار شده باشند. زمانی را برای انجام کارهایی که دیگران از انجام آن ها شانه خالی می کنند، صرف کنید.

  •  ۹- از کار کردن لذت ببرید

پیتر دراکر ـ پیر روشن ضمیر دنیای مدیریت ـ زمانی گفته بود:

 آن هایی که کاری انجام می دهند، از آن کار لذت هم می برند.

 حتی در کار های روتین هم ـ که در آن ها به تفصیل می دانید در هر گام چه باید بکنید ـ هر گام را بر گام قبلی بنیان بنهید و به سازمان کمک کنید تا به هدفی از اهداف خود دست یابد. مدیران حس می کنند که چه کسی از کارش لذت می برد و چه کسی نه. کسی که از کارش لذت می برد، به شکل طبیعی بهترین کار ممکن را انجام می دهد.

  •  ۱۰- مشارکت مثبت داشته باشید
خواندن این مطلب پیشنهاد می شود :  سیستم‌ اطلاعات‌ منابع‌ انسانی‌

یک کارکن برجسته مسئولیت فردی هر کاری را که انجام می دهد، به عهده می گیرد. برای اینکه کارکنی برجسته باشید، لازم است مشارکتی مثبت در سازمان داشته باشید. پیشگام باشید، پیشنهاد بدهید یا حتی قهرمان ساکتی باشید که چالش ها را بدون هیچ حرف و حدیثی حل می کند. کارکنان برجسته این گونه کار می کنند. آن ها همواره برای کمک کردن به سازمان جهت رسیدن به اهدافی بزرگ تر تلاش می کنند.

  •  ۱۱- روابط کاری

خوب بودن با همکارانو داشتن روابط قدرتمند بین واحدها و در سطوح مختلف سازمان، یکی از مهم ترین ویژگی های کارکنان برجسته است. معنایش این است که شما می توانید از همکاری دیگران و شبکه ی قدرتمندتان برای کمک گرفتن در انجام کارهایتان بهره های زیادی ببرید. بدین ترتیب باعث می شوید مدیریت سازمان با چشم دیگری به رئیس تان بنگرد. رئیس تان هم مشکلات انسانی کمتری خواهد داشت.

  •  حالا کمی فکر کنید:
  • آیا این ویژگی ها را دارید؟ احتمالا بعضی از آن ها را دارید. لازم است برای نمایش این ویژگی ها به شکلی که دیگران ـ از جمله رئیس تان ـ آن ها را تشخیص دهند، برنامه ریزی کنید. در عین حال اگر برخی از این ویژگی ها را ندارید، ببینید کدام یک را باید اول بیاموزید و به کار بگیرید. این کار به شما کمک می کند تا از نردبان شغلی، آسان تر بالا بروید

https://monajemi.ir/?p=6756

لطفا با ارسال نظرات خود ما را در پیشبرد اهداف مشایعت فرمایید.